Hårde tider for arkitektdimittender

Den økonomiske krise kaster stadig sine sorte skygger over det danske arbejdsmarked. Det gælder også arkitektbranchen. Særligt de seneste ledighedsstatistikker for arkitektdimittender er alvorligt bekymrende. Men inden nej-hatten gror helt fast i panden, er det vigtigt at huske, at tiden som jobsøgende ikke behøver ikke betyde et tomt hul i CV’et.

Af Jane Sandberg – direktør i Arkitektforeningen

Ifølge den seneste ledighedsstatistik fra Akademikernes Centralorganisation er ledighedsprocenten for arkitekt dimittender nu oppe på hele 58,6 pct. point. Til sammenligning er ledigheden blandt nyuddannede ingeniører 23,8 pct.

De 58,6 pct. point er 24,3 pct. point flere end samme periode sidste år.

Heldigvis viser opgørelserne, at når arkitekterne har været uddannet i 1 år, falder ledighedsprocenten til ca. det halve, og denne falder yderligere 2 år efter afgang. Så trods høje ledighedsprocenter for dimittender, lykkes det dog mange af finde beskæftigelse inden for de første par år.

Hvad der ikke fremgår af ledighedsstatistikken er hvorvidt, de nyuddannede arkitekter finder arkitektfaglige jobs. Det er et meget relevant spørgsmål: Får de nyuddannede arkitekter brugt den uddannelse, de har arbejdet hårdt for, og får samfundet gavn af de penge, som de har postet i de studerendes uddannelse? Jeg ved det ikke, for netop denne information fremgår ikke af statistikkerne.

Se ud over grænserne
Overordnet er det tydeligvis ikke nemt at være uddannet i disse år, og der er desværre ikke udsigt til, at det vil ændre sig indenfor den nærmeste fremtid. Derfor er det bydende nødvendigt, at nyuddannede arkitekter åbner øjnene og ser muligheder andre steder. Et oplagt bud er at vende blikket ud over Danmarks grænser. Bl.a. er arbejdsløsheden blandt arkitekter i øjeblikket Sverige rekordlav, og med en arbejdsløshed på under 1. % må den siges at være ikke eksisterende.

Bliv endnu klogere
En anden meget oplagt mulighed for jobsøgende dimittender er efteruddannelse. Selvom fem år på arkitektskolen har givet et solidt fagligt fundamanet, er der stadig masser af viden og kompetencer, der ikke nødvendigvis er til stede i skolernes curriculum; tag bare forretningsforståelse, projektledelse, kommunikation/PR/tekstbearbejdning – eller den helt nye state of art viden på bæredygtigheds, - og renoveringsområdet.

Ud af spiralen
Det handler om at forhindre, at man havner i en ond spiral, hvor kommende generationer af arkitektdimittender overhaler inden om, er det afgørende, at der kommer relevant erfaring på CV’et og at kompetencerne fortsat udvikles, selv om man endnu ikke har et fast job.

Arkitektforeningen er her for dig og vi står klar med rådgivning, mentorordning, hvor du kan sparre med en erfaren arkitekt, kurser, netværk, mulighed for politisk repræsentation i repræsentantskab og lokalafdelinger og en masse sociale/faglige arrangementer, hvor du kan møde fagfæller – og hvem ved; måske din kommende arbejdsgiver.

Læs om efteruddannelse

Læs om mentorordningen 1:1