Highlights fra Arkitekturens Dag 2014

Den 1. oktober fejrede en række kommuner, skoler, institutioner og virksomheder Arkitekturens Dag. Her er nogle glimt fra dagen.

I Aarhus var godt 200 mødt op i den nye bydel Aarhus Ø på havnen. Det var lokalafdelingen i Østjylland, der var vært og gæsterne blev, foruden at blive vist rundt på havnen, budt indenfor i nye lejligheder og det nye kollegium Vulkanen, tegnet af CUBO. Læs artikel af arkitekt MAA Marie Sofie Larsen.

Arrangementet Liveable City fandt sted i Ceres Bryggeriets gamle kedelbygning, netop genåbnet under navnet Kedlen Showroom. Hovedtaler på dagen, Alessandro Demaio, forsker i global sundhed, satte rammen med sin analyse af den globale tilstand, hvor byudvikling tænker for lidt sundhed og trivsel ind. Bente Lykke, chef for center for mobilitet og byudvikling, ridsede rammerne op for Aarhus’ kommende tiltag for netop sundhed (bl.a. Aarhus Ø og Aarhus Cykelby).

Adrian Matthew Fey fra Culture Works gav arkitekterne en opsang og opfordrede til mere risikovillighed og til at prøve ting af i praksis og inddrage flere borgere i byudviklingen. Christoffer Thaudahl er stifter af cykeludlejningsfirmaet Cycling Aarhus og lavede en oplevelsesøkonomisk analyse af, hvad det giver at sidde på en cykel. Dagen sluttede med gruppediskussioner og stadsarkitekt Stephen Willacy faciliterede den afsluttende opsamling.

I de gamle maskinhaller på Søren Frichs vej havde arkitektfirmaet Gudnitz åbnet dørene for arkitekturinteresserede gæster. Det var primært samarbejdsparter og kunder, der dukkede op og Gudnitz beretter om en festlig dag med gode oplæg fra blandt andre Eva Bjerrum, forsknings- og innovationschef Alexandra Instituttet og Christina Bennedbæk, arkitekt MAA, Gudnitz Arkitektfirma A/S, der fortalte om det arkitektoniske koncept og transformationen af de gamle maskinhaller til moderne kontormiljø.

I Fredericia blev Arkitekturens Dag fejret med byvandring om den fredericianske arkitekt Jesper Jespersen. Under temaet ”Velfærd” gik arkitekturinteresserede i sporet på arkitekten bag flere af midtbyens markante bygninger fra første halvdel af 1900-tallet, hvor industrialiseringen i Fredericia blomstrede. Med på turen som guider var arkivar ved Museerne i Fredericia Karsten Sørensen og arkitekt MAA ved Fredericia Kommune Ann Holm Nielsen. Byvandringen blev arrangeret af Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia i samarbejde med Fredericia Kommune, og der var fuldt hus på vandringen: Der dukkede omkring 50 nysgerrige mennesker op, og fra Fredericia Dagblad deltog en journalist med fotograf.

I Horsens var godt 60 arkitekturinteresserede gæster dukket op til uddeling af bygningspræmiering Der var indstillet 9 byggerier/anlæg og 3 af dem fik priser. Efter spisningen holdt to tegneserietegnere sjove oplæg om at tegne arkitektur og aftenen sluttede med to oplæg om Kina: Rasmus Kierkegaard fra SHL om deres arbejde i Kina og derefter borgmester Peter Sørensen, der fortalte om Horsens Kommunes samarbejde med en venskabsby i Kina.

Arkitekturens Dag i Kolding forløb med succes. Dagen startede med Design Walk i Midtbyen og efterfølgende var der uddeling af bygningspræmieringer med afsløring af borgernes favorit. Det hele foregik med levende musik og reception i den nye universitetsbygning SDU Campus Kolding. Godt 80 besøgende var dukket op. Efterfølgende var der forevisning i det flotte nye auditorium af dokumentarfilmen om Possible Greenland projektet, der var Danmarks bidrag til Arkitekturbiennalen i Venedig i 2012. Endelig holdt professor og arkitekt MAA Jens Thomas Arnfred en spændende forelæsning om ny arktisk byggeskik med omkring 40 interesserede deltagere.

”Det var en fantastisk dag med masser af glade unger, lærere, forældre og bedsteforældre”, siger arrangørerne bag Arkitekturens Dag i Odense. I ugen op til havde Holluf Pile Skole og Dalumskolen arbejdet med kunstneren Hundertwassers tanker om arkitektur, kunst og genanvendelighed/bæredygtighed. Børnene havde lavet billeder, huse, grundplaner og overført Hundetwassers tanker om vinduesretten til Odense Rådhus. Den 1. oktober var der fernisering, hvor skoleinspektørerne fra de to skoler holdt åbningstalerne på Holluf Pile Bibliotek og Dalum Bibliotek. På Dalum Bibliotek fortalte flere af børnene også om deres proces. Børnenes værker er udstillet på de to biblioteker i hele oktober måned.
Arkitekturens Dag og Hundertwasser-temaet har åbnet for muligheden for fremtidigt samarbejde mellem fagene på Dalumskolen og mellem Dalumskolen og Dalum Bibliotek.

I Vejle blev Arkitekturens Dag fejret i Spinderihallerne med oplæg om arkitektur og velfærd ved Mikkel Frost, partner i tegnestuen CEBRA og der var oplæg til dialog om en ny arkitekturpolitik i Vejle Kommune. En proces, der forsætter henover efteråret med dialog i byrummet, i Vejle Kommunes bylaboratorium, på nettet, på sociale midler m.m.
Kommunens arkitekturpris Vejle-Prisen, blev uddelt af Borgmester Arne Sigtenbjerggaard til 6 byggerier og anlæg, der blev taget i brug i 2013. Vinderne er udvalgt af en bedømmelseskomite bestående af repræsentanter fra Vejle Kommune og arkitekt MAA Trine Berthold som er udpeget af Arkitektforeningen. Arrangementet fortsatte med rundvisning i ”Kedelbygningen”, en gammel kedelcentral i tilknytning til Spinderihallerne. Den skal fremover danne ramme om iværksættere og kreative mikrovirksomheder. Bygningen er omdannet med midler fra Realdania og ombygningen er tegnet af Schmidt Hammer Lassen Architects.

Se aktuelle Bygningspræmieringer her (under opdatering)