Akademisk Arkitektforening

I Wang Shus fodspor



Med Lemvigh-Müller Fondens legat i lommen, rejste arkitekterne Marco Philipsen Prahm og Simon Kjems-Møller til Kina for at studere hovedværker af Wang Shu

Af Katrine Amalie Møller Pedersen 

Marco Philipsen Prahm og Simon Kjems-Møllers rejste i oktober 2014 på inspirationsrejse til Kina for at gå i fodsporene på Wang Shu, der er den første kinesiske arkitekt til at modtage Pritzker Architecture Prize.

Inspirationsturen bød på en rejse gennem 5 kinesiske byer med det sigte at studere Wang Shus arbejde. En mission der skulle vise sig ikke at være helt enkel, og som flere gange fik de to arkitekter til at spørge sig selv, hvad meningen egentlig var med at rejse om på den anden side af jorden, for at se lige netop disse bygninger? Men når de efter mange timer med møje og besvær ankom til et af Wang Shus lidt ydmyge bygninger omgivet af skyskrabere i alverdens former, gav svaret sig selv. I følge de to arkitekter er det nemlig netop denne kontrast, som gør at Wang Shu peger i en ny retning for kinesisk arkitektur og byudvikling. 

Smal og poetisk
Simon Kjems-Møller og Marco Philipsen Prahm erfarede hurtigt, at Wang Shu har udviklet en metodik og et idekatalog, som er relativt smalt og som går igen i forskellige kombinationer i alle hans værker. Formmæssigt kredser Wang Shu om enkle geometrier, ofte tiltet eller forskudt en smule, og har i mange af sine huse fortolket det gamle kinesiske pagode-tag. 

I deres beretning fra rejsen, skriver Marco og Simon, at Wang Shu har en evne til at udvikle overflader og facader, der giver hans bygninger et særligt poetisk strejf og en særegenhed. Blandt de værker, der bedst demonstrerer den kinesiske arkitekts færdigheder, og som gjorde det største indtryk på de arkitekter er Xiangshan Campus og Ningbos Historiske Museum. 

Xiangshan Campus 

Xiangshan Campus i Hangzhou imponerede de to arkitekter, fordi flere af bygningens facader er præfereret på en måde, så etatageadskillelsen udviskes, og solens stråler nærmest trækkes ind som lysende pletter i de skyggefyldte gange. Dette skaber, ifølge Marco og Simon, en lidt legende streg, og den ”tilfældige” bearbejdning af facaderne danner fine og poetiske forløb gennem campusområdet og den etablerede natur.


Xiangshan Campus

I byen Ningbo besøgte Marco og Simon Ningbo History Museum fra 2008, et museum, de i deres beretning fra rejsen kalder ’kronen på værket’, der ”står nærmest som et monument på et fladt terræn omgivet af skyskrabere”.


Ningbo History Museum 

Betydningen af kontekst
Efter Simon Kjems-Møller og Marco Philipsen Prahm vendte hjem og fik fordøjet indtrykkene, begyndte meningen med turen at stå klart for dem. De erfaringer, indtryk og den inspiration de opnåede ligger ikke alene i oplevelsen af værkerne. Ifølge dem, ligger ”en stor del af det at tilegne sig og forstå et bygningsværk i, hvordan man møder det, hvilken sammenhæng det mødes i og hvordan man kommer til det”. Altså, at det samfund, miljø og landskab eller by, der omgiver værket, er en lige så vigtig del af oplevelsen. For de to arkitekter har det været interessant at opleve hvordan kinesere lever, bor og organisere sig, samt hvor hurtigt deres byer udvikler sig, og det helt anderledes forhold de har til størrelser og proportioner. 

Rejsen har budt på mange indtryk, og efterlader Marco Philipsen Prahm og Simon Kjems-Møllers med en overbevisning om, at et besøg til Kina burde være fast pensum, for alle der arbejder med arkitektur og planlægning.

Om Wang Shu
Wang Shu stiftede i 1997 Amateur Architecture Studio sammen med sin kone. Wang Shu har modtaget en række priser og hædersbeviser, blandt andet Pritzker Architecture Prize og grande médaille d’or fra l'Académie d'Architecture i Frankrig. Wang Shu er blevet rost for sin evne til skabe bygningsværker, der på moderne vis fortolker gammel kinesisk kultur og historie, skabt af lokale genbrugsmaterialer og med et særlig fokus på bygningernes taktile kvaliteter. Wang Shus arbejde står i skærende kontrast til den udvikling, der har præget de kinesiske storbyer de sidste 20-25 år, hvor mere og mere ekspressiv formgivning i glas, stål og beton har været fremherskende.

Læs hele beretningen fra Marco Philipsen Prahm og Simon Kjems-Møllers rejse (pdf)

Læs mere om Wang Shu 

 

Fotos: Simon Kjems-Møller og Marco Philipsen Prahm. Øverst: Xiangshan Campus i Hangzhou

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentatorens hjemmeside Anonym
tir, 17/02/2015 - 17:18

Det er rigtig dejligt at se at een af de kinesiske arkitekter formår at skabe ny arkitektur på grundlag af landets eget historiske formsprog. Hvad man ellers ser af nybyggede områder i Kina bærer mere præg af andre landes arkitektur.