International Union of Architects i forsvar for Vikingeskibshallen

UIA-International Union of Architects opfordrer i et brev kulturminister Mette Bock til at overveje at bevare, genoprette og forbedre Vikingeskibshallen i Roskilde i stedet for at rive den ned.

I slutningen af oktober var det FN's eget ekspertorgan Det Internationale Råd for Historiske Bygninger og Områder (ICOMOS), der i en pressemeddelelse advarede mod nedrivningen Vikinkeskibshallen i Roskilde. Nu går den internationale arkitektforening UIA også ind i sagen om affredningen og den mulige nedrivning af Erik Christian Sørensens brutalistiske værk fra 1969.

I et brev direkte adresseret til kulturminister Mette Bock opfordrer UIA præsident Thomas Vonier til at overveje at bevare og forbedre hallen i stedet for at rive den ned. Han skriver blandt andet:

"Danmark har længe stået i spidsen for bevarelse og restaurering af kulturarv, og det præsenterer en fin mulighed for endnu engang at sætte et eksempel på dette område. Vi håber oprigtigt, at du vil finde midlerne til at beskytte denne historiske bygning, der repræsenterer en milepæl i arkitekturhistorien".

Læs brevet i sin fulde længde her.