Kannikegården i top 5

Kannikegården i Ribe af Lundgaard og Tranberg er blandt de fem endelige nominerede til den prestigefyldte Mies van der Rohe pris 2017.

Prisen uddeles hvert andet år i Barcelona, og i år var 355 projekter fra hele Europa indstillet til start. Juryen kogte herefter de nominerede ned til 40 projekter, heraf følgende tre danske projekter:

Kannikegården af Lundgaard Tranberg

Kvæsthusmolen af Lundgaard Tranberg

Skjern Å pumpestationer af Johansen Skovsted Arkitekter

Nu er feltet yderligere snævret ind, og Lundgaard Tranbergs projekt i Ribe er blandt de fem endelige projekter til Europas største arkitekturpris. De fem projekter får besøg af juryen i løbet af april og vinderen af prisen bliver udråbt den 16. maj og den 26. maj kåres vinderen ved en prisoverrækkelse i Barcelona.

Se de fem endelige nominerede her

Om prisen
Mies van der Rohe prisen er blevet uddelt hvert andet år siden 1978, og hovedprisen er på 60.000 euro. Det er de europæiske landes arkitektorganisationer, som er medlemmer af Architects Council of Europe, der kan indstille kandidater til Mies-prisen. I Danmark samarbejder Arkitektforeningen og DANSKE ARK om at udvælge de projekter, der kan indstilles. Foreningerne nedsætter i fællesskab en bedømmelseskomité.

Der uddeles to priser, dels the European Union Prize for Contemporary Architecture på 60.000 EURO, som gives for et projekts konceptuelle, tekniske og konstruktionsmæssige kvaliteter og dels the Emerging Architect Special Mention på 20.000EURO. Derudover er der fra 2015 indstiftet en Young Talent Internship, som giver en nyuddannet muligheden for at arbejde på prisvinderens tegnestue et år.

Skulle Lundgaard og Tranberg gå hen og vinde prisen, når den uddeles i slutningen af maj, ville det ikke være første gang, at en dansk arkitekt eller et dansk projekt vinder prisen. I 2013 vandt Henning Larsen Architects sammen med Batteríið Architects hovedprisen med koncerthuset Harpa i Reykjavik, og i 2015 nåede BIG i top 5 med Søfartsmuseet i Helsingør.

Læs mere om Mies van der Rohe prisen og juryen her