Akademisk Arkitektforening

Klar og tydelig kommunikation i PR og PQ



Kommunikationsarbejdet er blevet en vigtig del af det at drive en tegnestue. I en tid med finanskrise er prækvalifikation gennem offentlige udbud blandt de vigtigste jobressourcer. Deltagelse i konkurrencerne betyder ikke kun mulighed for at vinde, men også udviklende samarbejder, større netværk og promovering inden for branchen.


Kommunikation spiller en central rolle i det strategiske og praktiske forarbejde, der ligger i at lave en kvalificeret prækvalifikationsansøgning. Et arbejde arkitekter ofte nedprioriterer, da det tager tid og kræfter væk fra tegnebrættet.
Beate Bernhoft og Jennifer Dahm Petersen har i samarbejde med Arkitektforeningens Efteruddannelse udviklet et kursus PQ og PR - Kommunikation på tegnestuer, der skal hjælpe arkitekter og arkitektvirksomheder med at blive bedre til at formidle effektivt.

Hvad skal arkitekter bruge et kommunikationskursus til?
"Til de, der ikke har ressourcer til en kommunikationsmedarbejder, giver kurset overblik, fifs og effektive værktøjer til, hvordan de selv kan håndtere det umiddelbart omfattende ansøgningsarbejde. Helt fra hvordan man læser et udbud, indgår de rigtige samarbejdskonstellationer til strukturering af ansøgningsmateriale", siger Beate Bernhoft og Jennifer Dahm Petersen, der er undervisere på det nye kommunikationskursus og fortsætter:

"For større tegnestuer der har en kommunikationsafdeling, giver kurset nye indsigter i strategisk samarbejde og effektivisering af det praktiske arbejde. Hvordan kan vi optimere vores chancer for at blive prækvalificeret? Skal vi søge udenlands? Kan strukturen i vores ansøgning blive bedre?".
 
 Indforstået og tungt sprog
"Arkitekter har en tendens til at tale fagsprog, uanset hvem de taler til. Sproget bliver ofte indforstået og tungt, så der er bestemt udfordringer og muligheder for at styrke formidlingen og indtænke målgrupper – fra bygherre og brugere til tekniske ingeniører. Hvad betyder udtryk som "mellemrum" og "tilgængelighed"? Også betydningsfulde ord som "bæredygtighed" bliver tømt for mening, når de bruges i flæng uden at relatere sig til mennesker og behov. Det gælder både i profil- og ansøgningsmateriale og i den generelle promovering af tegnestuen.

I prækvalifikationsarbejdet er udfordringen at rette kommunikationen mod den konkrete opgave. Det kræver, at man undersøger, beskriver og forholder sig til projektets oprindelige visioner eller konkurrencearealets historie. På den måde vil man kunne vælge de rette projektreferencer til ansøgningsmaterialet, udvise engagement og knowhow for dermed at øge chancerne for at komme i betragtning", fortæller Beate Bernhoft og Jennifer Dahm Petersen.

Hvorfor skal man som arkitekt tænke over at forholde sig til pressen og den brede offentlighed?
De fleste arkitekter brænder for deres arbejde. Det handler derfor først og fremmest om at formidle denne passion videre. Får man etableret sit navn, letter det arbejdet med at skabe netværk, synliggøre kernekompetencer og positionere sig i forhold til konkurrenterne. For nogle er det at blive kendt driver for markedsføringen og arkitekturen. Massiv presseoptræden afspejler derfor ikke nødvendigvis succes i forhold til mindre medieorienterede tegnestuer, men er med til at fremme arkitekten og dermed også arkitekturen som en central samfundsfaktor.

Om underviserne
Beate Bernhoft er uddannet cand.comm. fra Roskilde Universitet med sidefag i kunsthistorie fra Københavns Universitet. Igennem uddannelse og erhvervserfaring, i både København og New York, har Beate arbejdet med PR, prækvalifikationer, branding og journalistiske teknikker. Beate har erhvervet sig stor erfaring med arkitektvirksomheders kommunikationsarbejde som kommunikationsmedarbejder og kommunikationschef hos hhv. BIG – Bjarke Ingels Group – og ADEPT. I dag beskæftiger hun sig med kommunikation og brandstrategi i designbureauet Kontrapunkt.

Jennifer Dahm Petersen er uddannet arkitekt MAA fra Kunstakademiets Arkitektskole. Hun har bred erfaring inden for arkitektfaget, og har bl.a. arbejdet som designarkitekt på ambitiøse danske og internationale tegnestuer. De seneste 6 år har hun primært beskæftiget sig med kommunikation og varetaget stillinger som kommunikationsansvarlig, markedschef og businessdeveloper hos hhv. JDS, BIG, Kant og senest ADEPT. I dag er Jennifer selvstændig, som medstifter og partner i OP, en åben platform for arkitektur og kommunikation.

Tilmeld dig kurset her

Kommentarer