Magasinet KBH vil tilbage på hylderne

Magasinet KBH, der sidste år måtte opgive den trykte version pga. manglende støtte fra Københavns Kommune, sender nu appel til kommunalpolitikerne på Rådhuset for at få bragt bladet til live igen.

I et åbent brev til kommunen beder Magasinet KBH om at få en ny støtteordning i hus, så bladet igen kan komme byens borgere til gode. Magasinet KBH startede op i 2005 og udkom indtil oktober sidste år som et gratis magasin 10 gange årligt. De økonomiske midler til projektet bestod bl.a. af en støtteordning fra Københavns Kommune samt støttepenge fra Realdania. Støtteordningen fra Københavns Kommune forsvandt under budgetforhandlingerne på Rådhuset sidste år.

Læs også "Lukket københavner-magasin trygler om hjælp"

Nye tider
Medstifter og redaktør Anders Ojgaard håber, at rokaderne på Rådhuset med bl.a. Bo Asmus Kjeldgaards afgang fra posten som Teknik- og Miljøborgmester betyder bedre chancer for at få et støtteaftale i hus. ”Det var jo i vores øjne ret meget Bo Asmus Kjeldgaard, som var proppen i det her. Han var så fast besluttet på at fratage os støtten, at dem på rådhuset, der ikke var enige, ikke kunne gøre så meget”, siger Ojgaard til politiken.dk.

Støttekampagne
For at få Magasinet KBH tilbage på gaden har redaktionen bag søsat en støttekampagne sammen med det åbne brev til kommunalpolitikerne. Frem til de nye budgetforhandlinger på Rådhuset, der afsluttes i oktober, kan københavnere, der vil have KBH tilbage tilkendegive deres støtte på vivilhavekbhtilbage.dk.

Redaktionen håber at kampagnen kan være med til at sikre en ny støtteordning fra kommunen. Efter afslaget fra kommunen sidste år afvikledes den trykte version og kun en lille gruppe medarbejdere kunne blive og fortsætte en meget begrænset publikation på nettet. Hvis kommunen ikke træder til med en støtteordning i år, er Magasinet KBH dog nød til at dreje nøglen helt om.