Mindeord om Henning Larsen

En af de helt store stjerner i faget er gået bort. Arkitekt MAA Henning Larsen er død. Han blev 87 år.

Formand for Akademisk Arkitektforening Natalie Mossin siger:
”Henning Larsens arkitektoniske skaberkraft var mangefacetteret og livslang. Han efterlader et stort værk af bygninger og helhedsplaner, var med til at præge en generation af arkitekter gennem sit virke som professor på Kunstakademiets Arkitektskole, og opbyggede en betydelig virksomhed der, i Danmark såvel som internationalt, virker og udvikler sig med fortsat vitalitet.

Henning Larsen har givet et væsentligt bidrag til dansk arkitekturkritik gennem tidsskriftet SKALA, og ikke mindst til også fremtidens arkitektoniske udviklingsarbejde, gennem den fond der bærer hans navn”.

MAA Jens Rosenkjær, der var formand for Arkitektforeningen i perioden 1985-91 siger:
"Henning Larsen var et generøst menneske og samtidige en af de mest usnobbede arkitekter jeg har mødt. Jeg kan ikke mindes, at han nogensinde ikke har sagt ja til at medvirke i de arrangementer vi forsøgte at gennemføre i Arkitektforeningen. Han har rejst landet rundt og fortalt om sine huse og videregivet sine erfaringer som arkitekt, som en ren kollegial gestus til sine fagfæller på alle niveauer.

Også internationalt, var det en lise at opleve Henning Larsen fortælle om huse og lys, også om sine egne, enkelt og klart og helt uimponeret af den overdrevne teoretisering af arkitektfaget der fulgte efter postmodernismen. Henning Larsen talte aldrig ned til nogen og deltog heller ikke i den udbredte sport blandt arkitekter at nedgøre kollegaer.

Vi er mange der vil savne hans altid venlige smil og evige nysgerrige øjne."

Blandt Henning Larsens vigtigste værker i udlandet er Udenrigsministeriet i Riyadh (Saudi-Arabien, 1984), Den Danske Ambassade i Riyadh (Saudi-Arabien, 1987) og Malmø Stadsbibliotek (Sverige, 1997). I Danmark er de vigtigste værker Handelshøjskolen (1989), Enghøj Kirke (1994), Ny Carlsberg Glyptotek (1996) og Operaen (2004).

Henning Larsen har gennem sit lange virke som arkitekt modtaget et hav af priser og hædersbevisninger. C.F. Hansen Medaljen i 1985, Aga Khan-Prisen i 1989 og den japanske Premium Imperiale i 2012. Senest havde han den ære, at blive hædret med Mies van der Rohe-prisen for koncerthuset Harpa i Reykjavik.

Hvad har Henning Larsen betydet for dig?

På siden Inmemoriam, kan du skrive mindeord og condolence.

Foto: Henning Larsen Architects