Mød en af arkitektfagets pionerer i Arkitektforeningen

Architecture of people - Workshop for studerende med Yona Friedman

Paper Magazine* og Arkitektforeningen inviterer til workshop ”Architecture of People” med Yona Friedman den 2. juli 2017.

På workshoppen vil deltagerne i samarbejde med den legendariske arkitekt Yona Friedman (HU/FR) designe en kompleks rumlig installation af hulahop ringe i Arkitektforeningens gård.

Installationen vil være udstillet sammen med udvalgte skitser af Yona Friedman i Arkitektforeningens gårdrum frem til den 24. juli 2017.
Mandag den 3. juli, kl. 16. inviterer Arkitektforeningen til ferinisering af installationen.

Bliv deltager på workshoppen
På workshoppen kommer du til at arbejde direkte sammen med en af det 21. århundredes mest indflydelsesrige tænkere inden for urbanisme og utopia.

Workshoppen er primært rettet mod arkitektstuderende – og gennem arbejdet med installationen bliver du blandt andet præsenteret for Friedmans principper om en mobil arkitektur og modulære konstruktioner.

Workshoppen henvender sig til stud.arch. MAA’er.

Tilmelding
Tilmeld dig senest den 19. juni via nedenstående link. Der er begrænsede pladser.
Tilmeld dig her

Søndag den 2. juli, kl. 10-17, Arkitektforeningen, Åbenrå 34, Køebnahvn
Fernisering mandag den 3. juli, kl. 16.00

Baggrund
Yona Friedmans banebrydende arbejde med nomadisk arkitektur gør ham mere relevant end nogensinde før, set i lyset af den aktuelle migrationsbølge.

Yona Friedman (født 5. juni 1923 i Budapest) er en ungarsk-fødte franske arkitekt, byplanlægger og designer. Han var indflydelsesrig i slutningen af 1950’erne og begyndelsen af 1960’erne.

Friedman er særlig kendt for to principper: en mobil arkitektur, der muliggør vækst i byer gennem et forhøjet byrum og brugen af modulære konstruktioner, som tillader folk at leve i boliger, som de selv designer. Disse idéer er stadig relevante når arkitekter i dag diskuterer byfornyelse, klimatilpasning og boliger for mennesker.

Hans projekter har inkluderet College Bergson i Angers, Frankrig, Museet for Simple Technology i Madras, Indien, for hvilken han modtog Rul of Honour for Habitat fra FN.

Han har desuden deltaget i Venedig Biennalen tre gange (2003, 2005, 2009) og i Shanghai Biennalen i 2004. Han har været, og er fortsat, genstand for internationale udstillinger, hvoraf den seneste ”Summer House” fandt sted i 2016i Serpentine Pavillion, London. Hundredvis af artikler og mere end fyrre bøger er udgivet om ham. Senest har han modtaget Blueprint Magazine Award 2015 for kritisk tænkning.

*Paper Magazine
PAPER står for Platform for Architectural Projects, Essays and Research og er et månedligt magasin om arkitektur.

PAPER udkommer som en dobbeltprintet A4, som kan læses og downloades gratis online, samt købes i udvalgte bogbutikker. Målet er at fremme arkitektur debatten, gennem at inkludere studerende,  akademikere, virksomheder og ikke-arkitekter. Ved at etablere en kontaktflade mellem de forskellige grupper mener vi, at debatten kan udvikle sig, og nye perspektiver kan komme til.

PAPER har i sin seneste aktivitet afholdt symposium og haft 3 særudgivelser på Den Nordiske Pavillon til den 15. Venedig Arkitektur Biennalen.

Foto: DOMUS WEB, YONA FRIEDMAN, LA MONTAGNE DE VENISE