Next step- husly til arbejdsløse dimittender

Den økonomiske krise har været hård ved arkitekterne, og særligt dimittenderne har været udsat. For hvis man starter karrieren med 1-2 års arbejdsløshed, er det svært at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Det syntes arkitekt MAA, Jørgen Skielboe var et stort spild af talent for både samfund og den enkelte arkitekt, og han tog derfor initiativet til projektet Next Step
.

I projektet Next Step giver virksomheder husly til dimittender, som får mulighed for at lave deres egne projekter samtidigt med, at de nyder godt af et fagligt miljø og virksomhedens kontakter. I projektet pilotfase, har Bascon – Jørgen Skielboes arbejdsplads - givet husly til fire unge arkitekter.  Tre af disse har dannet gruppen Pro!Arkitektur, som lige nu er i gang med at arrangere et debatarrangement om den hvide kødby i samarbejde med Arkitektforeningen.

Projektet har indtil videre været en succes. Alle fire Next step´er er blevet ansat af Bascon. En som fastansat og de tre andre på kortere kontrakter. Og det ser nu ud til, at projektet bliver udvidet, så mange flere dimittender vil få mulighed for at få husly hos en relevant virksomhed. Projektet har opnået støtte fra Københavns Kommunes Beskæftigelses- og integrationsborgmester, Anna Mee Allerslev og er lige nu under evaluering med planer om at gøre projektet til et permanent tilbud til arbejdsløse akademikere i Københavns Kommune.

Arkitektforeningen planlægger at give husly til fire dimittender, når projektet starter op igen efter evalueringen.

Foto: Wikimedia Commons