Nominerede til Årets Arne 2013

Fredag den 25. januar afsløres det ved Arkitektforeningen Københavns nytårskur, hvem der løber med Årets Arne-priser. Se de nominerede
her

Årets Store Arne
De nominerede til hovedprisen, Store Arne, som gives til såvel udførte værker som initiativer, der har løftet arkitektur i Storkøbenhavn i det forgangne år er:

Fornyelse af Fælledparken

Bisgaard Landskabsarkitekter, GHB Landskabsarkitekter samt projekter af hhv. Arkitektfirmaet MLRP og SNE Architects er nomineret til Årets Arne for fornyelsen af Fælledparken, som med den samlede fornyelsesplan og en række nedslag har åbnet, aktiveret, nytænkt og omformet parken til en nutidig helstøbt park for hele København.

Arkitekt: Bisgaard Landskabsarkitekter, GHB Landskabsarkitekter og MLRP
Bygherre: Københavns Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen
Ingeniør: Grontmij| Carl Bro
Fond: A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond for almene Formaal.

Center for Renhold

KBP.EU – et samarbejde mellem hollandske Karres en Brands og Polyform - er nomineret til Årets Arne for at have skabt et gennemtænkt og smukt projekt med et veldisponeret ydre som indre til Center for Renhold, men også for at overlade lyset mellem bygningerne og Københavns pladser til københavnerne.

Arkitekt: Polyform Arkitekter og Karres en Brands
Bygherre: Københavns Kommune
Ingeniør: Oluf Jørgensen Ingeniører

Superkilen

BIG architects, tyske Topotek 1 og kunstnergruppen Superflex er nomineret til Årets Arne for at have vist, hvad man kan socialt og kulturelt med skabelsen af et nyt innovativt byrum som Superkilen.

Arkitekt og projektteam: BIG architects, Topotek 1 og Superflex i samarbejde med Help kommunikation - danske kommunikationsrådgivere
Bygherre: Københavns Kommune og Realdania
Ingeniør: Lemming & Eriksson

Ørestad Skole og Bibliotek

KHR arkitekter og Bisgaard Landskabsarkitekter er nomineret til Årets Arne for med Ørestad Skole og Bibliotek at være et godt eksempel på fremtidens skoler og offentlige rum og gennem klassiske materialer at skabe inspirerende rum inde som ude. Bygningen fremstår gennemført og flot i sin helhed.

Arkitekt: KHR Arkitekter
Bygherre: Københavns Kommune, Københavns Ejendomme
Rådgiver: EKJ A/S
Konsortium: ”Team Barga” bestående af - KHR Arkitekter, WSP Group Cenergia og Bisgaard Landskabsarkitekter

Dansekapellet - Dansehus i Nordvest

DOMUS Arkitekter er nomineret til Årets Arne for omdannelsen af det tidligere kolde og forladte kapel til et varmt og sprudlende dansehus med respekt for den eksisterende bygning - og for at åbne op for omdannelsen af kirkelige rum til den brede befolkning.

Arkitekt: DOMUS arkitekter
Bygherre: Københavns Kommune, Københavns Ejendomme
Entreprenør: Skou Gruppen A/S
Ingeniør: Wissenberg
Fond: Lokale og Anlægsfonden og Nordea

Årets Lille Arne
Lille Arne gives til mindre værker og initiativer, ikke-realiserede projekter, skæve idéer og unge tegnestuer. De nominerede er:

KæreKBH.com

Claus Bjarrum Arkitekter nomineres til Lille Arne for virtuelle initiativ kæreKBH.com – et debatskabende forum, der præsenterer ideer og visioner på en smuk og vedkommende måde.

Arkitekt: Claus Bjarrum Arkitekter
Se mere på facebook

KBH? JJW Vision 2012

JJW arkitekter er nomineret for filmen JJW vision 2012, der stiler de åbne spørgsmål, ingen har bedt nogen om at stille, men som vidner om et samfundsengagement, og en måde at bringe designværktøjer i spil på. Initiativet et nytænkende og inspirerende.

Arkitekt: JJW arkitekter

Et Livssynsneutralt Ceremonirum

Svendborg Architects er nomineret til Årets Lille Arne for at tage initiativ til og skabe et arkitektonisk udgangspunkt for skabelsen af et livssynsneutralt ceremonirum. Et initiativ der er mere vedkommende end nogensinde, med det formål at gøre plads til alle, med formålet om at imødekomme et diverst København og kunne skabe rum hertil.

Arkitekt: Svendborg Architects i samarbejde med Livsceremonier og Humanistisk Samfund
Ingeniør: Rambøll Danmark

3 Øer, Ørestad

ORT - Open Research Team er nomineret til Lille Arne med et forfriskende bud på at bryde op med de systemer, der præger Ørestad. Projektet skiller sig ud ved sin menneskelige nære skala, det levende udtryk og rå og upolerede udførelse og finish.

Arkitekt: ORT - Open Research Team
Bygherre: By & Havn
Entreprenør: Aarsleff

Et læringsrum

Arki-Lab er nomineret til Lille Arne for formidlings- og undervisningsprojektet 'Et læringsrum', der er et vigtigt initiativ med stort potentiale, når det handler om at formidle betydningen af arkitektur og rum i folkeskolen.

Arkitekt: Arki-Lab ved Rasmus og Jeanette Frisk

Nytårskur 2013

Arne-priserne deles ud ved Arkitektforeningen Københavns nytårskur fredag den 25. januar i Arkitekternes Hus Strandgade 27A. Alle arkitekter MAA er velkome.
Download flyer med program

Det er Arkitektforeningens lokalafdeling i København, der nominerer og uddeler Årets Arne, og i år har medlemmer af Arkitektforeningen haft mulighed for at indstille projekter.
Læs mere om den københavnske lokalafdeling

Tidligere vindere af Store Arne har bl.a. været:
Lundgaard & Tranberg Arkitekter for ”Guld/Sort/Grøn Trilogien” (2011)
Dorte Mandrup Arkitekter for tilbygningen til Arne Jacobsens Munkegårdsskolen (2010)
Projekt Under opførelse (2009)
Tidl. Kulturminister Brian Mikkelsen (K) for Den Nationale Arkitekturpolitik (2008)

Læs om sidste års vindere af Årets Arne