Nu skal 23 teams prækvalificeres til Fremtidens Forstæder

I løbet af de næste tre måneder gennemfører Realdania i samarbejde med 5 kommuner - Aalborg, Albertslund, Glostrup, Guldborgsund og Vejle Kommune - prækvalifikationer til 4 projektkonkurrencer og et parallelopdrag i Fremtidens Forstæder.

Konkurrencerne og parallelkonkurrencerne er en del af Realdanias initiativ Fremtidens Forstæder, som har til formål at skabe debat om og visioner for, hvordan man kan skabe en fremtidig, bæredygtig byudvikling i forstæderne – altså de dele af de større, danske byer, som er anlagt efter 1945.

"Vi er spændte på at se rådgivernes visionære og gennemtænkte bud på fremtidens forstæder. Forstædernes udfordringer er mangeartede og komplekse, og skal gribes anderledes an, end når vi udvikler bykerner og havneområder centralt beliggende i byen. Vi kan ikke tage fat i alle forstadens udfordringer i hver af konkurrencerne, og vi har derfor arbejdet tæt sammen med de 5 kommuner om at fokusere hver af konkurrencerne på udvalgte temaer. Kravene til hvilke fagligheder der indgår i de enkelte teams vil derfor også være forskellige fra konkurrence til konkurrence. Tværfaglighed er vigtigt, men vi efterspørger ikke nødvendigvis meget store teams," siger direktør i Realdania Hans Peter Svendler.

Frister for anmodning om prækvalifikation:

Vejle Kommunes konkurrence om Søndermarken: 15. december 2011.

Aalborg Kommunes konkurrence om det østlige Aalborg: 20. december 2011.

Glostrup Kommunes parallelopdrag om Ejby Erhvervsområde: 20. januar 2012.

Albertslund Kommunes konkurrence om Hersted Industripark: 1. februar 2012

Guldborgsund Kommunes konkurrence om Ydre Østerbro i Nykøbing: Februar 2012
(endelig dato annonceres senere på www.forstaden.dk)

Akademisk Arkitektforening er tilknyttet som konkurrencesekretær for de 5 konkurrencer. COWI ved projektchef Svend Erik Rolandsen varetager projektsekretariatet for Fremtidens Forstæder.

Formidling og debat i 2012-2013
Den første konkurrence i Farum afsluttes i februar 2012, samtidig med at de næste konkurrencer igangsættes. Samtidig lyder startskuddet til en række formidlingsaktiviteter i 2012-2013, bl.a. seminarer, udstillinger og publikationer. Formidlingsindsatsen gennemføres i samarbejde med Dansk Arkitektur Center.

Læs mere om Fremtidens Forstæder

Foto: Fra Hersted Industripark i Albertslund