Ny aftale om udsatte boligområder

Regeringen, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti har indgået aftale om udsatte boligområder. To nye kriterier stiller skarpt på problemerne, og bedre værktøjer skal løfte områderne.

Regeringen, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti har indgået aftale om en ny model for de udsatte boligområder. Med to nye kriterier sikres det, at den årlige liste over udsatte boligområder – den såkaldte ghettoliste – bliver mere nuanceret og brugbar.

Se den nye liste over udsatte boligområder

”Jeg er yderst tilfreds med, at der er lykkes at lave en bred politisk aftale. Det vil give ro om området, så vi i fællesskab kan gøre noget ved problemerne. Med den nye udpegningsmetode får vi et mere nuanceret billede af de udsatte boligområder og samtidig giver vi værktøjerne til at løfte områderne ud af den negative spiral, de befinder sig i,” siger minister for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen

Med aftalen kommer der ekstra opmærksomhed på, at de udsatte boligområder ikke lukker sig om sig selv.

Læs mere hos Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter