Ny direktør for Arkitektens Forlag

Kristoffer Lindhardt Weiss tiltræder den 1. marts 2019 som ny direktør for Arkitektens Forlag.

Kristoffer Lindhardt Weiss er 41 år og kommer fra en stilling som partner i rådgivningsvirksomheden Wallner Weiss. Som direktør for Arkitektens Forlag får Kristoffer Lindhardt Weiss det overordnede ansvar for at fastholde og udvikle Arkitektens Forlag som førende nordisk forlag inden for udgivelser om arkitektur, design og urbanisme.

“Bestyrelsen er meget glad for at kunne pege på KW til at tegne Arkitektens Forlag – han er den helt rette til jobbet. Forlaget er på vej ind i en ny fase, hvor der skal være fokus både på traditionelle bøger og elektroniske medier i en selvbærende økonomi. Kristoffer har et grundigt kendskab til forlagsvirksomhed, han har intens og bred interesse for arkitektur og formgivning, og han er selv skrivende”, udtaler bestyrelsesformanden, Niels Friis.

Siden oprettelsen i 1949 har Arkitektens Forlag udgivet hundredvis af fagbøger om arkitektur, byplanlægning, landskab, havekunst og design i højeste kvalitet. Arbejdet med at udgive bøger fortsætter som hidtil, nu med større orientering også mod internationalt rettede udgivelser.

“Jeg glæder mig til at stå i spidsen for en formidlingsoffensiv, der skal gribe og formidle det kreative opsving, der er lige nu i dansk arkitektur. Et opsving, der har sat sig igennem hos både de traditionsrige danske tegnestuer og i de nye generationer af arkitekters arbejde med at forny og videreudvikle arven. Der er disse år en hidtil uset international opmærksomhed om dansk arkitektur, design og byudvikling. Arkitektens Forlag skal også fremover dokumentere og formidle udviklingen i dansk arkitektur til fagfolk og et bredt arkitekturinteresseret dansk og internationalt publikum. Jeg ser frem til at iværksætte nye projekter med afsæt i den lange tradition og seriøsitet, Arkitektens Forlag repræsenterer. Vores opgave bliver at udvikle forlaget – også som forretning – til at håndtere en ny medievirkelighed og de store dagsordner, der præger dansk arkitektur lige nu”, siger Kristoffer Lindhardt Weiss.

Hvad er Arkitektens Forlag?
Arkitektens Forlag er en erhvervsdrivende fond stiftet i 1949. Fondens opgave er “at virke til gavn for bygningskunsten og den danske arkitektstands anseelse gennem udgivelse af bøger, tidsskrifter og andre publikationer om kunstneriske og tekniske emner, der har tilknytning til arkitekters virkeområde”. Læs mere om forlagets aktiviteter her: www.arkfo.dk

Hvem er Kristoffer Lindhardt Weiss?
Cand.mag. i filosofi fra Københavns Universitet/Paris-Sorbonne. Født 1977.

Mangeårig partner i rådgivningsvirksomheden Wallner Weiss og før det medstifter og partner i tegnestuen EFFEKT.

Kristoffer Lindhardt Weiss har været arkitekturanmelder på Dagbladet Information og fast debattør om arkitektur, by og kunst på politiken.dk. Tidligere underviser på Kunstakademiets Arkitektskole i København og Københavns Universitet, forfatter og bidragsyder til publikationer, kataloger og kurator på udstillinger i Danmark og udlandet. Udpeget kurator (sammen med arkitekt Boris Brorman Jensen) for det danske bidrag til Venedigbiennalen for Arkitektur 2016. Vinder af Den Gyldne Løve (med EFFEKT, Transform, COBE, CEBRA, kurator Henrik Valeur og kommissær Kent Martinussen), Venedigbiennalen for Arkitektur 2006.

Forfatter til blandt andre Den Ny Bølge i Dansk Arkitektur (med Kjeld Vindum), 2012, Arkitektens Forlag; Adventures in Conceptualism, Arvinius + Orfeus Publishing, 2017; bogen om BLOX, Realdania By & Byg, 2018; Nordic Architects – Global Impacts, Arvinius + Orfeus Publishing, 2018; Art of Many – The Right to Space, biennalekatalog, Arkitektens Forlag, 2016.

For yderligere oplysninger, kontakt Kristoffer Lindhardt Weiss på tlf. 51880220, klw@arkfo.dk

Gå til Arkitektens Forlag her.