Ny hjemmeside giver viden om arkitektur og lindring

Arkitekter på jagt efter viden om arkitektur og lindring kan nu finde hjælp på Palliativt Videncenters (PAVIs) hjemmeside under overskriften Arkitektur & Lindring.

På hjemmesiden er der litteraturhenvisning, undersøgelser og konkrete projekter, der har fokus på forholdet mellem de fysiske og sansemæssige omgivelser – og lindring af de lidelser, der er forbundet med livstruende sygdom.

Arkitektur & Lindring tager afsæt i den viden, der er indsamlet i arbejdet med modelprogrammet for Det Gode Hospice. Modelprogrammet blev lanceret i 2005 af Realdania i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse og Hospice Forum Danmark. Programmet bliver nu forankret og videreudviklet i PAVI, så det også favner den lindrende indsats, som sker på hospitaler og plejehjem og måske i egen bolig. Realdania støtter arbejdet med 3 mio. kr. over en 6-årig periode:

”Det nye site er en spændende platform til at formidle viden om, at lindring også handler om arkitektur,” siger Marianne Kofoed, projektleder i Realdania.

”Vi håber med det nye hjemmesidesite at skabe et dynamisk rum for videndeling og dialog om denne meget spændende del af den lindrende indsats. I første omgang ved at formidle at der allerede findes meget viden og erfaring, og at der er gang i mange spændende projekter. I anden omgang ved at skabe fora, hvor interesserede kan netværke, dele og udvikle viden – både på møder, workshops og via internettet,” siger Helle Timm centerchef i PAVI.

Besøg det nye site her