Oplev pavillonen 'Omkring' i Kongens Have

Vinderne i konkurrencen om ny midlertidig MAA-pavillon i træ til Kongens Have er fundet, og sommerens bud på en anderledes arkitekturoplevelse er sikret

Blandt 56 vidt forskellige bud på pavilloner, designet af danske og internationale arkitekter, er der nu fundet et vinderforslag, designet af arkitekterne MAA Mikkel Kjærgård Christiansen og Jesper Kort Andersen.

Ifølge dommerkomiteen er der med vinderprojektet tale om en raffineret og robust fortolkning af pavillon. Der er tale om en poetisk, ringformet pavillon med en elegant enkelhed i både den overordnede ide og i detaljeringen. Pavillonen er på en og samme tid et meget intimt og socialt landskabsrum, der vil skabe et nyt, levende sted i den samlede fortælling om Kongens Have. Et sted, hvor kun fantasien sætter grænsen for oplevelser.

Koncerter, teater og kloge ord
Pavillonen vil være udstillet fra den 28. juni til den 30. august i Kongens Have i København og her vil der være en række events: koncerter, teater, debat og arkitektur-picnic.

Følg med i program for events på facebook

Baggrund
Arkitektforeningen og lokalafdelingen i København udskrev i efteråret en åben konkurrence efter internationalt forbillede med titlen Pavillon MAA om en midlertidig træpavillon til Kongens have i København.

Konkurrencen var åben for alle medlemmer af Arkitektforeningen, hvilket betyder at der i hvert konkurrenceteam har været tilknyttet mindst én arkitekt MAA eller stud.arch. MAA.

Pavillonen er bygget af tømrerelever fra Københavns Tekniske Skole som en del af deres uddannelse

De blev også præmieret:

Andenpladsen på 2. præmie 50.000 kr. går til Nicolai Bo Andersen, arkitekt MAA.

Delt tredjeplads går til forslag udarbejdet af Sofia Adolfsson, arkitekt MAA, Camila L. A. Stadler Buschle, bygningskonstruktør MAK og Teresa Fernández, samt pavillon udarbejdet af Rie Davidsen, arkitekt MAA, Anders Liisberg, arkitekt MAA, Jan Loerakker, arkitekt og Søren Harder Nielsen, arkitekt MAA. Begge teams vinder 25.000 kr.

Dommerkomitéen bestod af: Dorte Sibast (formand), Malene Abildgaard, Ali Arvanaghi, Gunhild Askehave, Laura Wedderkind Bank, Marco Berenthz, Nikoline Dyrup Carlsen, Sidse Hald, Kirsten Birk Hansen og Mia Scheel. Alle arkitekter MAA og repræsentanter fra lokalafdelingen i København. Mathilde Petri, arkitekt MAA, Dreyers Fond. Jesper Ishøy, arkitekt, Moelven Danmark. Poul Erik Nielsen, byggeleder, Københavns Tekniske Skole. Jørgen Mattsson, arkitekt MAA, Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme. Michael Christensen, arkitekt MAA, Søren Nielsen, arkitekt MAA og Emma Hessner, landskabsarkitekt MAA MDL. De tre sidstnævnte er udpeget som fagdommere af Arkitektforeningen.

Tak til
Pavillon MAA bliver til med støtte fra Dreyers Fond, Moelven Danmark, Københavns Tekniske Skole, Akademisk Arkitektforening samt Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme/Kongens Have.

Udstilling
Et udpluk konkurrenceforslagene kan ses udstillet i Arkitekternes Hus, Strandgade 72A 1401 København K hverdage mellem 10 og 15.00 og fredag til kl 14.00. Der er ferielukket i uge 29 og 30.

Foto: Ali Arvanaghi, arkitekt MAA