Nye boliger til Frederiksbergs ældre

CUBO Arkitekter, Force4 Architects, ingeniørfirmaet Dominia og Henrik Jørgensen Landskab vinder totalrådgivningskonkurrencen om Kredsens Hus.

Frederiksberg Kommune har netop offentliggjort vinderne af projektkonkurrencen om at opføre det nye Kredsens Hus med 60 nye plejeboliger og tilhørende udearealer, som skal erstatte det eksisterende Kredsens Hus.

Vinderforslaget består af en K-formet bygning af høj arkitektonisk kvalitet. Der er skabt gode uderum på alle sider af bygningen og huset er tegnet, så oplevelserne i huset er organiseret i et hierarki af fællesfunktioner, der fungerer som mødesteder. Peter Dalsgaard fra CUBO Arkitekter forklarer:

"Vores mål er ikke kun at skabe tidssvarende og moderne plejeboliger, men at designe et lyst, venligt og ikke mindst levende hus, hvor beboere og medarbejdere kan følge med i, og blive deltagere i, hvad der sker i huset. Huset åbner sig mod alle fire verdenshjørner, og dette gennemlyser huset. Lyset vil skifte og opleves forskelligt henover dagen; - som et solur fortæller dagslysets skiften i husets indre om døgnets rytme."

Større planer
Udbygningen og moderniseringen af Kredsens Hus er et led i en større plan på ældreområdet på Frederiksberg. Udover Kredsens Hus er Nimbusparken på vej, de ny opførte plejeboliger Flintbo ved Flintholm er i brug og Dronning Anne-Marie Centret er blevet moderniseret.
Frederiksbergs borgmester og formand for dommerkomiteen, Jørgen Glenthøj siger:

"Opgaven med at skabe moderne og tidssvarende boliger til vores ældre stiller jo store krav, for kun det bedste er godt nok til vores ældre medborgere her på Frederiksberg. Selv i det lys er jeg dog imponeret over kvaliteten i de forslag, som vi har modtaget, og jeg er sikker på, at beboere og personale vil værdsætte de nye rammer, når de står klar."

Plejeboligerne Kredsens Hus har 60 beboere, der midlertidig bliver flyttet til det nye plejehjem på Nimbus-grunden, men vender tilbage til indvielsen af det nye Kredsens Hus i 2012.

Arkitektforeningen har været konkurrencerådgiver gennem hele projektet.