Nye visioner for landdistrikter

Der bliver færre, men stærkere og mere bæredygtige landsbyer i fremtiden, og vækst og udvikling skal drives frem af de lokale selv. Det er nogle af hovedpointerne hos visionsgruppen for landdistrikter.

Der er masser af liv og virkelyst i de danske landdistrikter. Det er budskabet fra visionsgruppen for landdistrikter 2030. De har det sidste halve år besøgt steder, hvor ildsjæle og lokal entreprenørånd har gjort en forskel. På den baggrund har visionsgruppen udformet deres vision for landdistrikterne i år 2030, som de netop har afleveret til landdistriktsminister Carsten Hansen.

”Jeg er rigtig glad for det arbejde, som visionsgruppen har præsenteret. Det er ikke kun et skønmaleri, de leverer, men derimod en spændende vision, der giver inspiration til at skabe udvikling i landdistrikterne” siger Carsten Hansen.

Bosætter os hvor der er muligheder
Og netop det aktive liv, der allerede findes på landet, er nøglen til udvikling i fremtiden, mener visionsgruppen. For uden lokal drivkraft, kan man ikke holde liv i landdistrikterne.

”Vi tror på, at borgere og ildsjæle bærer udviklingen frem gennem egne visioner og tager udgangspunkt i fællesskabets styrke. Der, hvor ildsjæle og fællesskab ikke formår at løfte en ide, stopper udviklingen,” siger Søren Hermansen, der er formand for Visionsgruppen.

I følge visionsgruppen er det alfa og omega for udviklingen, at landdistrikterne får en endnu stærkere fysisk og digital infrastruktur.

”Med lynhurtige bredbåndsforbindelser og gode transportforbindelser bliver det muligt at bosætte sig der, hvor man føler sig mest hjemme – og samtidig muligt at arbejde og afsætte varer og ydelser på tværs af landsdele. På den måde kan man bo fx på Fanø og være i tæt kontakt med en arbejdsgiver eller kunde i København eller Aarhus,” forklarer visionsgruppens formand.

Stærke produkter både lokalt og globalt
Når infrastrukturen for alvor er på plads, bliver det muligt at skabe en langt større udveksling mellem land og by. Det enkelte steds unikke kvaliteter bliver bærende for udviklingen, og små virksomheder kan med udgangspunkt i deres lokalområde skabe kvalitetsprodukter. Produkter som de kan afsætte både lokalt og globalt.

”I fremtiden behøver man ikke stå alene med sin produktion og samtidig fare land og rige rundt for at få den solgt. Mellem de enkelte producenter vil man udvikle stærke netværk, der arbejder for at afsætte de lokalt producerede fødevarer. Og man kan forestille sig et par hyldemeter afmærket med ’lokalt producerede fødevarer’ i det lokale supermarked,” siger Frank Ericsen, medlem af visionsgruppen og vært på tv-programmet Bonderøven.

Visionsgruppens vision blev d. 13.12.12 præsenteret for offentligheden ved et debatarrangement på Vartov i København. Og netop den offentlige debat har været vigtig for ministeren. For det handler både om at tænke fremad og samtidig skabe en ny fortælling om landdistrikterne.

”Visionsgruppen har gennem deres arbejde skabt synlighed og en anderledes debat om fremtiden i landdistrikterne. De har vist hinanden og os andre, at der faktisk allerede findes et godt liv mange steder på landet – og det er vigtigt,” siger Carsten Hansen.

Læs mere om visionen her

Kilde: Ministeriet for By, Bolig og landdistrikter

Foto: Johan Rosenmunthe