Nykredits arkitekturpris nu også til bæredygtighed

Nykredit giver i år sin arkitekturpris som tre priser. Hovedprisen går til Gottlieb Paludan Architects, Motivationsprisen til Tegnestuen Cornelius+Vöge, og en ny Bæredygtighedspris går til Tegnestuen Vandkunsten

Som noget nyt har Nykredit i år besluttet at udvide sin arkitekturpris med en pris for bæredygtigt byggeri. Bæredygtighedsprisen 2015 går til Tegnestuen Vandkunsten og er på 250.000 kr. Prisen tildeles arkitekterne Jan Albrechtsen, Jens Thomas Arnfred, Flemming Ibsen, Michael Sten Johnsen, Søren Nielsen, Pernille Schyum Poulsen, Svend Algren, Thomas Nybo Rasmussen, Ole Halfdan Andersen og Steffen Kragh.

Dannet skole for generation
"Tegnestuen Vandkunsten har de seneste 40 år været i front for en gennemgribende ressourcebevidsthed kombineret med arkitektur af høj kunstnerisk kvalitet. Deres værker har dannet skole for en hel generation og har på overbevisende måde vist, hvordan vi får det bedste ud af de færreste ressourcer – og det langt før begrebet bæredygtighed var til", lyder det fra formand for prisudvalget arkitekt MAA Dorte Mandrup-Poulsen, Dorte Mandrup Arkitekter, som begrundelse for at give den nye bæredygtighedspris til den veletablerede tegnestue Vandkunsten.

Identitet til anonyme steder
Hovedprisen på 500.000 kr. i Nykredits Arkitekturpris går i år til Jesper Gottlieb og Kristian Hagemann, Gottlieb Paludan Architects. Gottlieb Paludan Architects har gennem årene formået at give kraftfuld identitet til ellers anonyme steder, når de har udformet forsyningsbygninger og tekniske anlæg som Spidslastcentralen på Kastrup Halvø og Kastrup Koblingstation ved Kastrup Lufthavn.

Dorte Mandrup-Poulsen fortæller, hvad der især ligger til grund for årets valg:
"Gottlieb Paludan Architects har gennem årene på uovertruffen vis formået at give forsyningsbygninger og tekniske anlæg rundt omkring i Danmark et afdæmpet, tidløst og samtidig personligt formsprog. De arbejder med stor konsistens, teknisk indsigt og en uomtvistelig kunstnerisk integritet. De dyrker detaljen til perfektion og bearbejder de særlige muligheder, et materiales stoflighed eller en konstruktions tektonik giver for at give ellers anonyme steder en kraftfuld identitet".

Motivationsprisen
Ud over disse to priser uddeler Nykredits Fond som tidligere år en Motivationspris, der i år er på 250.000 kr. Den går til arkitekter MAA Dan Cornelius og Nanna Vöge, Tegnestuen Cornelius+Vöge.

"Dan Cornelius og Nanna Vöge sætter et særligt aftryk på dagligdagens arkitektur, når de fortolker og fornyer den fritliggende familieboligs typologi, så de skaber fine og menneskelige rammer med et nærværende personligt udtryk", lyder det fra Dorte Mandrup-Poulsen.

Prisudvalget har i sin begrundelse også fremhævet det Nordatlantiske Kulturhus, hvor Dan Cornelius og Nanna Vöge med god forståelse for den nordiske modernisme har formået at skabe en samlende ramme om mange forskelligartede funktioner.

Prisoverrækkelse den 27. maj
Kulturminister Marianne Jelved overrækker de tre arkitekturpriser ved et arrangement i Nykredits hovedsæde den 27. maj kl. 17.

Illustration: Gottlieb Paludan Architects med underrådgiverne Møller & Grønborg og Speirs + Major er netop blevet kåret som vindere af en stor indbudt arkitektkonkurrence om at udforme en ny biomassefyret kraftværksblok samt en helhedsplan for udviklingen af kraftværksområdet på Amager.