Nyt fra Arkitektforeningens Kritikerakademi

Arkitektforeningens kritikerakademi er i fuld gang og flere skrivelystne, debatterende MAA'ere har allerede markeret sig i pressen

HL-Huset holder borgerne udenfor, skæmmer byens skyline og håner kommunens højhuspolitik. Sådan skriver MAA Marie Sofie Larsen i en kronik fra Århus Stiftstidende. Kronikken udspringer af en bunden opgave stillet på Arkitektforeningens kritikerakademi og er et eksempel på en MAA’er, der tager stilling til arkitekturen omkring os.

Et par uger tidligere var det MAA Josefine Lykke, der havde et debatindlæg fra Kritikerakademiet om Assistens kirkegården i Politiken efter akademiets første session. Josefine skrev blandt andet, at ”der ikke er mange muligheder for at boltre sig i grønne omgivelser på Nørrebro. For nylig var vi lige ved at miste bydelens bedste frirum til Københavns Kommunes fremadstormende byudvikling.”

Kritikerakademiet har afholdt de to første sessioner. Første gang var med Politikens arkitekturkritiker Karsten Ifversen, der inspirerede deltagerne til at bedrive kritik. Anden gang gæstede Berlingske debat- og kulturredaktør Jesper Beinov akademiet og gav en opsang til den indspiste faglighed, der kan gøre sig gældende, når arkitekter kommunikerer. Flere end 35 MAA’ere har deltaget aktivt i undervisningen.

Nyt hold i 2015
”Jeg er blevet blæst bagover af engagementet og niveauet blandt deltagerne. Der er en stor vilje til at debattere arkitekturen omkring os blandt maa’erne og en lyst til at blande sig i debatten. Nu må vi se, hvad det bringer med sig i spalterne, på blogsene og i nyhedsbreve, men allerede nu er vi ikke i tvivl om, at vi starter et nyt hold i efteråret 2015, hvor endnu flere medlemmer får mulighed for at deltage. Det glæder jeg mig til at fortælle meget mere om, når vi nærmer os,” siger Arkitektforeningens direktør Jane Sandberg.

Læs Marie Sofie Larsens kronik her

Læs mere på Josefine Lykkes blog her

Foto: Politikens Karsten Ifversen giver kloge ord med på vejen om arkitekturanmeldelser og kritik