Nyt Huskunstnerudvalg yder støtte til arkitektur

Statens Kunstfond har netop bevilget tilskud til 94 huskunstnerprojekter, som efter sommerferien igangsættes på flere af landets dag- og skoletilbud for børn og unge.

Huskunstnerudvalget har ved forårets ansøgningsrunde blandt andet haft fokus på huskunstnerforløb, der efter sommerferien kan understøtte implementering af folkeskolereformen. Udvalget har desuden lagt vægt på geografisk spredning og på at tilgodese forskellige grupper af børn og unge samt forskellige institutionstyper.

Søg støtte til arkitekturforløb
Huskunstnerudvalget har givet støtte til en række huskunstnerforløb inden for fra arkitektur, kunsthåndværk og design. Og det er noget nyt, at det nu er muligt også at søge om tilskud til huskunstnerforløb inden for disse kunstarter. Det er kunststøttereformen, der har sikret, at der for Huskunstnerordningen nu skabes lige mulighed for alle kunstarter under Statens Kunstfond; filmkunsten dog undtaget. Udvalget ser fremover meget gerne flere ansøgninger inden for arkitektur, kunsthåndværk og design.

Direktør i Arkitektforeningen Jane Sandberg ser et stort potentiale i den nye Huskunstnerordning:

”Arkitektur og design på skoleskemaet er en af Arkitektforeningens mærkesager. Vi har derfor længe anbefalet en styrkelse af Huskunstnerordningen med en ligestilling af kunstarterne, og jeg er glad for at se, at udvalget også har prioriteret arkitektur og design blandt de 94 projekter. Jeg vil opfordre alle arkitekter MAA, der har mod på at inspirere børn og unge med deres faglighed til at ansøge ordningen, så vi kan få endnu mere arkitektur og design på skoleskemaet. ”

Reviderede støttekriterier for næste ansøgningsfrist
Statens Kunstfonds Huskunstnerudvalg ser frem til at modtage endnu en portion ansøgninger til september, når der igen kan søges tilskud fra Huskunstnerordningen, denne gang til projekter i 2015.

Næste ansøgningsfrist 2. september 2014.

Ansøgere skal være opmærksomme på, at puljebeskrivelsen for Huskunstnerordningen nu er revideret.

Der er fremover alene muligt, at få dækket op til 75 % af kunstnerhonorar, herunder timer til forberedelse. Evt. udgifter til kunstnerens transport og ophold, materialer mv. forudsættes afholdt af institutionen.