PRIORS HUS

Af Sarah Maria Thorup

Priors hus er nærmest et museum. Med sømandssouvenirs og samlergenstande fra hele verden kan man gå på opdagelse i udstillingerne i vindueskarmene og støde hovedet ind i eksotiske fisk, udstoppede og ophængt i loftet. Perfekt til den ivrige tegner, der mangler underfundige genstande at udøve talentet på.

Den gamle stil og husets alder har gjort at Priors hus er kendt i byen. Der er daglig vægtergang/byvandring med fast stop foran huset, her fortæller vægterne (der er lokale fra Ærøskøbing) anekdoter om huset. Især den gamle egetræsdør, malet med okseblod i 1690, er en attraktion. Det er med rette at huset er en seværdighed i Ærøskøbing, og der kommer mange turister for at fotografere eller bare kigge i løbet af dagen. Nogle kigger endda ind af vinduet, så vær ikke bange for et spejdende ansigt mellem sømandsnipset, hvis De besøger huset.

Hvis man ikke er så lang, hvis man er barn eller bare vil prøve den gammeldags, siddende sovestilling, så er der god mulighed for det i husets to alkover.

På en lun aften, indbyder haven til en gang Ærø-pøller eller -bøffer med nye kartofler. Både kød og kartofler kan erhverves i den lokale købmand på torvet, ”Den gamle købmandsgård”, hvor der sælges lokale, spiselige specialiteter, kaffe og kage samt diverse Ærø-merchandise.

Har man bevæget sig ud i byens gader, vil man straks lægge mærke til den hyggelige, intime stemning. Gaderne er brostensbelagte og snor sig, således at man føler byens rum lukker sig omkring én. Alle facader og døre er farverige og fantasifuldt udsmykkede. Det siges at byens gamle kistemager også lavede døre, det er let at forestille sig, men gør ikke resultatet mindre skønt. Ligesom husets inventar er byens gader et godt tegneemne.

Byen byder også på interessante små museer. Man kan for en samlet pris opleve både bymuseet, Hammerichs hus og Flaske-Peters samling, så hvis man er til historie og kan lide at gå på opdagelse i en overvældende mængde genstande, er disse museer klart et besøg værd. Bymuseet indeholder lokale folkedragter, brugsgenstande, sømandssouvenirs og anekdoter om byen og dens borgere. I Hammerichs hus kan opleves en tingsamler og kunstner som blandt andet har en personlig kop til hver en gæst og et katalog hvor han har aftegnet 800 af sine genstande. Det sidste museum fortæller om Sømanden Peter Jacobsen der kom til Ærø, hvor han fik logi i den gamle fattigmandsgård mod at udstille alle sine flaskeskibe. Flaske-Peter er den mand i verden der har lavet flest flaskeskibe og mange af dem kan ses på museet.

Bevæger man sig ned på havnen, vil man blive mødt af den altid travle Café Aroma. Travlheden skyldes at man her man her kan købe hjemmelavet is. Folk valfarter til caféen for at få en rundhåndet portion med ”koldskål-og-makron-is” eller ”chokolade-tyrkisk-peber-chili-is”. Isen kan nydes på caféens terrasse med en god, billig kop kaffe eller tages med på havnemolen.

Vil man ud af byen er det muligt at anskaffe cykler hos den lokale cykeludlejning. En cykel koster omkring 70 kr. i døgnet. Hvis man vil på dagstur kan man snildt tage til Marstal, der ikke er ligeså flot som Ærøskøbing, men dog har et omfattende søfartsmuseum. På Martstals havn er der mulighed for at se nogle af de gamle skibstyper, som øen historisk er tæt forbundet med.

Og så er Carsten Jensens slægtsroman ”Vi, de druknede” er selvfølgelig obligatorisk læsning på Ærø.

En ferie i Priors hus er en rigtig god oplevelse og kan varmt anbefales.

Foto: Sarah Maria Thorup