Rødovreblokke: Hvil i fred

Nedrivningen af Rødovrebygningerne Agerkær og Ruskær bør ikke handle om »ghetto«- debatten.

Debatindlæg af Natalie Mossin, formand for Arkitektforeningen, bragt i Berlingske den 17.5.2012

De to bygninger var saneringsmodne og stod i vejen for en samlet plan for Rødovre Syd, der i fremtiden skal skabe bedre sammenhæng i det københavnske forstadskvarter. Berlingske blander derfor tingene sammen, når avisen 13/5 skriver, at »Nedrivningen af to højhuse i Rødovre markerer begyndelsen på flere nedrivninger af almene boligbyggerier (…)« i en artikel der oven i købet har overskriften »Almene boliger skal jævnes med jorden«. Som læser spørger man sig selv: Hvorfor er det nødvendigt – endnu en gang – at kaste et dårligt lys på de almene boliger, en boligform med mange kvaliteter, der er hjem for én mio. danskere? At Agerkær og Ruskær var klar til nedrivning, er der ikke grund til at diskutere. De må vige for at skabe plads til noget bedre, men det er misvisende, når der indikeres, at nedrivning blot handler om almene boliger.

Nedrivning kan være aktuel i alle dele af bygningsmassen. I de danske landdistrikter rives der også bygninger ned. Ofte enfamiliehuse eller landejendomme der har stået tomme og som har nået et forfald, som gør dem ubrugelige. Byfornyelsen fik et væld af byens baggårde ryddet, og forladt industri rives i disse år ned i en række af landets havneområder.

Vores samfund, boformer, arbejdsliv og kultur ændrer sig over tid. Derfor bliver bygninger fra tid til anden forældede eller overflødige. Ofte kan bygninger udvikles til ny brug eller moderniseres med nye faciliteter. Og det gælder rigtig mange bygninger og boligblokke herhjemme, heldigvis. Engang imellem skal der så også rives ned og skabes plads til noget nyt, hvad enten det er en ny bygning eller en ny græsplæne. Således, Agerkær og Ruskær, må de hvile i fred. Den almene boligform, derimod, lever i bedste velgående.

Top: Film der viser sprængningen af de to Rødovrebyggerier.