Standen skal op på beatet

Debatten om for dyre og alt for detaljerede arkitektkonkurrencer ruller i flere medier i disse dage.

”Det er det rene galimatias, at fem-seks arkitektteams skal sidde og lave den slags detaljerede tegninger over, hvordan rørene skal føres – eller præcise beregninger af energiforbruget. Og det er spild af penge. Som skatteyder kan man godt blive lidt forarget, når man ser det indefra. Der bliver spildt mange millioner kroner på det”, siger Lars Juel Thiis, medlem af Arkitektforeningens repræsentantskab og partner i CUBO tirsdag den 8. maj til Dagbladet information.

På Arkitektforeningens facebookside er debatten også i gang; arkitekt MAA Jan Utzon skriver til Lars Juel Thiis udtalelser: ”Det er en helt rigtig betragtning, som jeg er meget enig i. Det virker som om, at vores såkaldte udvikling går i retning af en stedse større kompleksitet, uden at det bidrager noget positivt”.

Arkitektforeningen har spurgt Lars Juel Thiis, hvad vi som standsforening kan gøre for at bryde den negative udvikling med overdetaljerede og dyre konkurrencer:

”Arkitektforeningen kan hjælpe til ved at få medlemmerne til at komme ”op på beatet” og forholde sig til problemstillingen. Og så skal foreningen være med til at skabe fornuftige vilkår og krav og ikke gemme sig i skyttegraven, når slaget skal slås, fordi man er bange for at gøre sig utilbens med bygherrerådgivere, kommuner, regioner og staten”, siger Lars Juel Thiis og tilføjer:

”Arkitektforeningen bør også hele tiden søge, at vores egen konkurrenceinstitution er helt up to date med parallelkonkurrencer, dialogkonkurrencer, etc. dvs. tilbyder alle 'varer' men i en bedre kvalitet, end dem de "uprofessionelle" skaber. Arkitektforeningens konkurrencerådgivning skal være et reelt alternativ ved, på bygherrens vegne, at styrke de kvalitative aspekter i en konkurrencesag frem for at ty til de nemme løsninger, som bygherrer typisk gør, fordi de ofte ikke får den rette rådgivning”.

Leder af Arkitektforeningens Konkurrenceafdeling Jesper Kock deler frustrationerne over de dyre, overdetaljerede konkurrencer:

”Ingen tvivl om, at mange konkurrenceprogrammer stiller alt alt for detaljerede krav til konkurrenceforslagene. I vores konkurrencerådgivning og programskrivning arbejder vi hårdt på at råde vores kunder, bygherrerne, til at give et passende løsningsrum og til at undgå afleveringskrav, der alligevel ikke har betydning for udvælgelsen af det bedste projekt. Vi ser at mængden af unødvendige detailkrav er eskaleret de seneste år, og i visse situationer er vi nødt til at sige nej til at medvirke, når vi får en henvendelse om en ny konkurrence."

Læs også artiklen Regler eller kultur?

Læs også Konkurrenceregler spænder ben for nyskabende arkitektur