Utzons operahus i Sydney fylder 40

Et af verdens mest berømte bygninger, Operahuset i Sydney, slog dørene op for 40 år siden, og det fejres med jubilæumsudstillinger, digitalt undervisningsmateriale og symposier.

I Danmark fejres 40 års jubilæet for åbningen af Operahuset i Sydney med en tredelt udstilling på Utzon Centeret i Aalborg. Der vises hidtil ikke-udstillede originalskitser og skitsemodeller af Jørn Utzons australske mesterværk, ligesom der opbygges et delelement af operahusets trappeparti, som publikum kan sidde på og dermed opleve det sociale aspekt af Jørn Utzons arkitektur.

Utzon Centeret, Dansk Arkitektur Center og Operahuset i Sydney har også etableret et samarbejde omkring udvikling af digitalt undervisningsmateriale, så danske børn kan få en virtuel tur i Sydney Operaen som en del af deres undervisning i arkitektur.

Operahuset i Sydney har i samarbejde med Kulturstyrelsen og en række danske partnere sammensat et ambitiøst kulturprogram, som i dagene fra den 20.-28. oktober vil gøre fejringen af operahuset til en stor, fælles dansk-australsk kulturbegivenhed. Programmet inkluderer blandt andet:

Internationalt arkitektur– og designsymposium
Kulturstyrelsen og Operahuset i Sydney inviterer danske og australske designere og arkitekter til at diskutere fremtidens udfordringer med afsæt i Utzons mesterværk. Symposiet bliver kurateret af professor, arkitekt Anthony Burke tidligere kurator for Australien ved Venedig Biennalen. Et rådgivende panel fra Danmark bestående af Dansk Arkitektur Center, Danish Crafts, Kulturstyrelsen og fra Australien Institute of Architechts, Registration Board of Architects og Object bistår i planlægningen af symposiet.
Symposium afholdes den 25. oktober 2013 i Operahuset i Sydney. Det danske kronprinspar deltager i åbningen.

Dansk designudstilling
En integreret udstilling af danske arkitekter, designere og danske kulturerhverv i Operahuset i Sydney. Udstillingen kurateres med støtte fra Statens Kunstfond af arkitekt Gerard Reinmuth og arkitekt Karen Kjærgaard. Udstillingen indgår som en integreret del af Sydney Architecture Festival.
Udstillingen er åben fra den 25. oktober til den 15. november, Western Foyers i Operahuset. Kronprinsparret deltager i åbningen.

Læs mere hos Kulturstyrelsen

Og hos Utzon Center