Velfærdsdrømme i Svenn Eske-land

Godt 7o personer drog med på bus tur til arkitekt Svenn Eske Kristensens bygninger på den københavnske vestegn. Arkitekt MAA Marie Brøndum rapporterer fra en dag i ”Svenn Eske-land”.

Da alle havde fundet en plads i den udsolgte dobbeltdækkerbus, trillede vi lige så stille fra Rødovre Station og ud i forstadens landskab - Vestegnen, det jomfruelige land, som i efterkrigstiden fra 1945-1970’erne blev tumleplads for planlæggere og arkitekter.

En af de mest flittige var arkitekt Svenn Eske Kristensen, hvis vision var at bygge boliger til familien Danmark. Med afsæt i livskvalitet og forestillinger om det gode liv, skabte han noget af det fineste danske velfærdsarkitektur - ydmyge og prætentiøse bygninger med sans for kvalitet og funktionalitet.

Vi passerede 11 af hans bebyggelser og ved bl.a. Bredalsparken og Brøndby Rådhus stoppede bussen, så vi kunne gå ud og på egen krop fornemme hans sans for at lave arkitektur i øjenhøjde. Små, hyggelige enheder – fritliggende blokke med lys og luft og grønne arealer.

Svenn Eske Kristensen var på mange måder en forgangsmand. Han stod bag Danmarks første montagebyggeri, Hvidovrebo afd.VII (1952-53) og med indførelsen af betonelementbyggeriet var hans vision fortsat at dyrke de små intime boligstrukturer. Men som vi kunne se fra bussen, da vi kørte ud i fem-finger-landet ved Avedøre Stationsby, hvor Brøndby Strands højhuse tronede frem i horisonten, tog de store boligblokke over og brugte hans udviklede montagebyggerier. Til stor ærgrelse for Svenn Eske Kristensen.

Busturen, krydret med anekdoter og citater fra Svenn Eskes egne betragtninger, efterlader indtrykket af en ydmyg, men driftig herre, der i sin samtid skabte trygt og populært byggeri. I dag er han mere overset og fortjener derfor om nogen, som den store forstadsarkitekt han var, en bustur som denne her på Arkitekturens Dag, hvor temaet i år er Forstaden – rammen om det gode liv.

Det var den ramme Svenn Eske konstant søgte at forbedre, bl.a. gennem beboerundersøgelser. Han tog selv ud og spurgte beboerne, hvordan de syntes, det var at bo i hans boliger.
I byggeriet Hvidovrebo afd.6, var 98% af de adspurgte meget glade/tilfredse med at bo der. Så på mange måder gik den i opfyldelse - hans drøm om det gode liv i forstaden.

Turen var arrangeret af Forstadsmuseet - Brøndby og Hvidovres nye museum, der udspringer af Brøndby Lokalarkiv og Historiens Hus Hvidovre.

Alle deltagere på turen fik overrakt bogen ”Velfærdsdrømme - Svenn Eske Kristensens bygninger i Brøndby og Hvidovre”, der er udgivet af Forstadsmuseet.

Læs mere om Forstadsmuseet