Viborg Kommune vinder Byplanprisen 2017

Banebyen/Viborg Kommune er vinder af Byplanprisen 2017. Det blev afsløret ved Det danske Byplanmøde i Fredericia d. 5. oktober, hvor 600 politikere og byplanlæggere er samlet om temaet ”Business og Bykvalitet”.

”Det er en meget gennemtænkt og gennemført planlægning som har været afgørende for, at Byplanprisen 2017 lander i Viborg. Særligt omdannelsen af det gamle industrikvarter, der nu er kernen i Banebyen, er et flot og inspirerende eksempel på god og konsekvent planlægning. Planen skaber sammenhæng i byen på en ny og inspirerende måde og viser, hvordan man kan lave stationsnær byfortætning i samspil med borgere og virksomheder. Banebyen har alle forudsætninger for at blive en aktiv og attraktiv del af Viborg”, siger arkitekt MAA Mads Rue, Byplanpris-juryen.

Stærk forankret planlægning
På sigt etableres 1.700 nye boliger, erhverv og institutioner i Banebyen, herunder bl.a. det moderne ungdomshus GAME Streetmekka, et nyt plejecenter, gymnasium og grønne områder. Samlet set investeres 5 mia. kr. i Banebyen.

Juryen fremhæver desuden, at Viborg kan fremvise en perlerække af resultater – fra tiltrækning af Apple til gennemførelse af et af landets mest ambitiøse klimaprojekter, Sønæs ved Søndersø.

Stolt Viborg-borgmester
Borgmester Torsten Nielsen, der fik overrakt Byplanprisen under Det danske Byplanmøde, lægger vægt på, at resultaterne er opnået gennem samarbejde.
"Jeg er glad og meget stolt over, at Viborg Kommune modtager Byplanprisen i år. Det er en flot anerkendelse og et skulderklap, som vi vil give videre og dele med en bred kreds af samarbejdspartnere", siger Torsten Nielsen.

Byplanprisen siden 1996
Byplanprisen uddeles af Dansk Byplanlaboratorium og Arkitektforeningen og prisen er uddelt siden 1996. Byplanprisen tildeles hvert år til en kommune, en region eller en organisation, som har gjort ”en særlig indsats for at fremme gode, smukke eller innovative bymiljøer”.

I juryen for Byplanprisen sidder Lisbeth Nørskov Poulsen og Mads Rue, udpeget af Akademisk Arkitektforening, Jes Møller og Lene Krogh, udpeget af Dansk Byplanlaboratorium samt Peer Frank, udpeget af Foreningen af Byplanlæggere.

Læs mere om Byplanprisen her