Viktor IVs liv og virke som museum

Kunstneren Viktor IV efterladte danske samlever har et brændende ønske om at indrette et museum til eksmandens minde på husbåden i Amsterdam. Hun har derfor henvendt sig til Arkitektforeningen med et ønske om at købe husbåden tilbage.

De færreste som har haft glæden af at bo på Arkitektforeningens husbåd i Amsterdam vil have undladt at notere sig aftrykket fra den amerikanske kunstner Viktor IV – eller Walter Clark Glück som var hans borgerlige navn. Hans værker og hans egenartede livsindstilling er en uadskillelig del af bådens historie og nutid, og således kan eksempler på hans talrige ikoner og bemalede træstykker opleves i bådens centrale opholdsrum den dag i dag.

Danske Ina Munck mødte Viktor i 1969, og forblev hans nære ven og livspartner, indtil han døde ved en drukneulykke i 1986. I 1992 besluttede Ina Munck at donere båden til Arkitektforeningen (dengang DAL) vel vidende, hvor dyrt det er at vedligeholde et gammelt skib.

Nu ønsker den forrige ejer imidlertid, sammen med datteren Sara Johansen og på vegne af fonden VIKTOR IV Stichting, at gøre Viktors fantastiske historie alment tilgængelig. De to har derfor spurgt Arkitektforeningen om muligheden for at købe båden tilbage – for at åbne den som museum for offentligheden.

Arkitektforeningens bestyrelse har sympati for intentionen bag forslaget, og har derfor givet direktør Lars Autrup mandat til at gå i dialog med bådens tidligere ejer og potentielle køber:

”Da vi har en økonomisk situation, hvor vi ikke kan tillade os bare at afvise på forhånd, så har vi valgt at undersøge tilbuddet nærmere og være imødekommende. Når vi har fået afdækket mulighederne, så skal bestyrelsen tage stilling til den rette fremtid for båden,” forklarer han.

Bådens historie
VIKTOR IV købte båden i 1964. Bådtypen er en såkaldt tjalk, som blev bygget i 1890. Den er lavet af nittede stålplader og beregnet til sejlads på kanaler og i kystnære farvande. Den har været rigget med gaffelsejl og fok, men har aldrig haft motor.

VIKTOR IV indrettede båden til bolig og atelier for sig selv og Ina Munck. Med udgangspunkt i drivtømmer og andre genbrugsmaterialer skabte de i en årrække et nyt kunstnerisk univers og en meget utraditionel livsform. Viktor IVs kunst-ikoner blev udført på gamle skibsluger og træstykker. Han tegnede desuden logbogsblade med håndskrift, stempler, udklip og frimærker. Det var også Viktor IV, der udviklede uret ”Bulgar Time” - det baglænsgående ur. Ina Munck skænkede Arkitektforeningen båden i 1992.

I dag har alle arkitekter MAA mulighed for at leje båden. Læs mere om, hvordan du lejer den her

Nu ønsker Ina Munck og Sara Johansen at købe båden tilbage på vegne af fonden VIKTOR IV Stichting, stiftet af kreds af hollandske kunstkendere og finansieret af VIKTOR IV-kunstsamlere. Ina Munck har allerede doneret kunst og diverse effekter, så som VIKTORs arbejdsrum, til VIKTOR IV Stichting, som i dag opbevarer det i depot. I dag er Ina Munck 84 år gammel og har stadig kræfterne til at rekonstruere båden, så museet vil fremstå som på VIKTOR’s tid.

Foto: Interieurdetalje fra husbåden. Fotograf: Jane Sandberg