DEBAT 04.06.21

Diskussionen om arkitektuddannelserne i Danmark skal handle om faglighed nu

Havde det stået til os, ville det optimale have været at øge antallet af studerende på Det Kongelige Akademi i København, men det er desværre ikke det, der er præmissen i regeringens udspil.

Indlæg af:

Johnny Svendborg

Formand for Arkitektforeningen

Helt overordnet mener vi, at det er positivt, at der kommer 150 flere arkitekt-studiepladser under Det Kongelige Akademis arkitektuddannelse. Det har vi arbejdet for i mange år. Og der bliver behov for dem.

Sammen med arkitektuddannelserne, Danske Ark og FAOD har vi lavet en analyse, der viser, at vi kommer til at mangle omkring 125 arkitekter i 2030, hvis efterspørgslen er lav. Hvis vi ser den samme aktivitet som i dag, kan der blive tale om flere hundrede arkitekter. Derfor byder vi lige som Akademiets rektor Lene Dammand Lund forslaget velkomment.

Høj faglighed er præmissen for succes i Kalundborg og andre steder

I Danmark har vi tradition for at have en enhedsuddannelse, hvor man bliver arkitekt. Det er et princip, som er vigtigt at holde fast i. Og hvad er det så, der kendetegner en god arkitekt? For mig at se, er det først og fremmest helheden – herunder forståelsen for flere rummelige skalaer.

En arkitekt der kun har lært at lave en vision for byen og tegne en plan, men ikke har en grundlæggende forståelse for bygningskunst, landskabsarkitektur og anlæg i den helt store skala, er sjældent en god planlægger. Omvendt, er det helt afgørende, at de som arbejder med bygningskunst og landskabsarkitektur har en forståelse for byplanlægning.

Ud fra ønsket om at bevare den høje kvalitet og den holistiske tilgang til arkitektur og byudvikling mener vi i Artkitektforeningen, at det vil være bedst at holde hele det kongelige akademis arkitektuddannelse samlet på ét sted.

En afvisning af uddannelsen i Kalundborg gavner ikke nødvendigvis arkitekturen

Havde det stået til os, ville det optimale have været at øge antallet af pladser på Det Kongelige Akademi i København, men det er ikke det, der er præmissen i regeringens udspil. Derfor ser vi umiddelbart positivt på udmeldingen om de 150 nye studiepladser i Kalundborg. Alternativet – at blive beskåret med yderligere 10% studiepladser ligesom de andre uddannelser i de fire store byer – er i vores øjne værre. I forvejen er Det Kongelige Akademi Arkitektur og Design pålagt af staten at skære studieoptaget med 30% fra 2017 – 2023.

Grib muligheden for at diskutere, hvordan vi styrker arkitektuddannelsen

Vi er enige I, at det er en god ide at øge fokus på byplanlægning, her har regeringen tænkt sig om. Men vi har endnu ikke set en god faglig grund til at splitte arkitektuddannelsen ad. Vi har heller ikke hørt noget om, hvilket handlerum, der gives til Akademiets ledelse. Derfor er det oplagt, at vi som fag benytter lejligheden til at tage en arkitektfaglig debat om, hvordan vi fastholder og øger kvaliteten af vores arkitektuddannelser i Danmark, så vi får bedre arkitektur ud af det i sidste ende – uanset hvor arkitektuddannelserne er placeret i landet.

Nye muligheder for synergi og samarbejde på tværs af landet

At skabe en ny planlægningsuddannelse i Kalundborg vil stille store krav til ledelsen på Det Kongelige Akademi, og succesen afhandler af, at der følger ressourcer, faglig opbakning og et handlingsrum med. Der er grundlaget for at skabe en uddannelse, hvor der ikke bliver skabt et A og et B hold, men hvor vi udnytter synergierne mellem de undervisningsmæssige kompetencer på de forskellige lokationer.

Og måske vi ikke skal begrænse os til at tænke i faglige synergier og samarbejde mellem København og Kalundborg, men også se på, hvordan man kan skabe et bedre samarbejde med Arkitektskolen Aarhus.

Vi er et lille land med to rigtig gode arkitektuddannelser som samarbejder og konkurrerer på bedste vis. Det skal vi fortsætte med at styrke – også gerne med fokus på at styrke arkitektuddannelsen inden for byplanlægning.

Indlæg af:

Johnny Svendborg