DEBAT 06.11.20

Vi ønsker en kulturændring

Det er rigtig godt, at Arkitektforeningen sætter fokus på sexisme og diversitet i Arkitektbranchen. At 47% af alle arkitekter er kvinder, er helt bestemt et stort skridt på vejen. Men hvor mange af dem sidder i ledelsesstillinger? – hvor stor en andel kvinder er der i bestyrelserne? – hvilken betydning har sexismen for kvinders mulighed for en karriere?

Vi er i fuld gang med at indsamle underskrifter og beretninger i kampen mod sexisme i Arkitektbranchen. Vi har allerede fået mange historier, der bevidner at rigtig mange oplever sexisme, herunder forskelsbehandling og grænseoverskridende adfærd, og der er endda nogle, der oplever, at det går ud over dem selv (ofret), hvis de forsøger at få det stoppet. Så godt nok er vi mange kvindelige arkitekter, hvilket er fantastisk, men så længe vi ikke får gjort noget ved den strukturelle sexisme og sexchikane, er der desværre alt for mange kvinder, der oplever faglig forskelsbehandling og krænkelser.

Vi i initiativgruppen tror, at en del af den magtubalance man ser i Arkitektbranchen, kommer af den kultur, der eksisterer i branchen. En kultur og et miljø, der allerede etableres på studieniveau, og som fortsætter på arbejdspladserne, hvor den fulde professor nu er virksomhedens partner eller leder.

Tiden efter første bølge af #metoo har givet rum til eftertænksomhed, og de seneste ugers mange underskriftindsamlinger og beretninger om sexisme i andre brancher har fået os fra initiativgruppen op af stolene. Vi vil ikke længere blot se til og acceptere, at der åbenlyst også er et kæmpe problem i vores branche. Vi må gøre noget! Vi må få belyst problemet og herigennem opfordre branchens foreninger, organisationer og institutioner til at tage ansvar og gå forrest med en tiltrængt kulturændring.

Underskriftsindsamling

2. november 2020 igangsatte vi en indsamling af både underskrifter og anonyme beretninger, i håbet om at et øget fokus på sexisme vil føre til at branchens organer vil igangsætte undersøgelser og konkrete initiativer for at komme sexismen til livs. Vi er for eksempel glade for at se, at FAOD i kølvandet på denne uges aktiviteter, vil igangsætte en spørgeskemaundersøgelse en af de kommende dage, og vi håber at se mange flere initiativer den kommende tid.

Så er du enig i at vi skal have sat yderligere fokus på sexisme i Arkitektbranchen? Send dit fulde navn til sexism.in.architecture@gmail.com hvis du kan skrive under på, at du selv har oplevet sexistisk adfærd eller overværet sexistisk adfærd mod andre. Eller send os din oplevelse, som vi vil bruge som et anonymiseret eksempel på sexisme i Arkitektbranchen.

Vi kender ikke omfanget af sexisme og krænkende adfærd i arkitektbranchen. Vi vil gerne sætte fokus på de udfordringer, der er og komme med bud på, hvordan vi får ændret kulturen med specifikke tiltag. Med din underskrift giver du os ballast til at arbejde for de nødvendige ændringer.
Det er vigtigt at understrege, at vi som initiativgruppe ikke vil bruge indsamlingen til at hænge arbejdspladser eller personer ud offentligt. Formålet er at vise omfanget af sexisme og krænkende adfærd. Læs mere om initiativet og om hvordan vi vil bruge de indsamlede underskrifter.

Initiativgruppen

Ida Bergström, arkitekt
Christine Bjerke, arkitekt
Emma Elfvik, arkitekt
Heidi Jacobsgaard Schøbel, arkitekt
Kristine Jacobsen, arkitekt
Thea Christine Høeg, arkitekt

Vil du deltage i debatten?

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til selv at deltage i debatten. Send dit indspark til sh@arkitektforeningen.dk