Akademisk Arkitektforening

arkitektur i folkeskolen

Øget fokus på børn og arkitektur



En af Arkitektforeningens mærkesager er at få meget mere arkitektur og design ind i børn og unges hverdag gennem undervisningen. En række arkitekter MAA er allerede i front på området. En af dem er Julie Dufour Wiese, der gennem en årrække har lavet masser af undervisningsprojekter på danske skoler om arkitektur og rumforståelse.

Demokratiet, skolegården og arkitekten

I samarbejde med Sortedamskolen på Østerbro i København har arkitektvirksomheden arki_lab gennem det sidste halvandet år arbejdet med et læringsprojektet, der involverer projektet ”vores skolegård”.

"Vores skolegård" afprøver hvordan byen og den arkitektfaglige metode kan danne ramme om ny læring i folkeskolen. 

9. z skal vinde på kreativitet



”Dagens brev” i Berlingske den 20. maj af Jane Sandberg, direktør i Arkitektforeningen


Hvem vil klare sig bedst i morgendagens globale økonomi? Danmark eller Kina? DR’s dokumentar om 9.z på Holme Skole i kamp mod kinesiske elever fra Harbon nr. 69 sætter regeringens visioner om en helhedsskole i et globalt og langsigtet perspektiv.

17 skoler skal nytænke skolegården



17 skoler får nu hver omkring 100.000 kr. til at videreudvikle deres idéer til bedre skolegårde gennem kampagnen ’Drøn på skolegården’

Nytænk skolegården



Med kampagnen Drøn på skolegården inviterer Realdania, Kræftens Bekæmpelse og Lokale og Anlægsfonden nu alle landets kommuner og skoler til at deltage i et udviklingsforløb, der har som ambition at udvikle og realisere innovative, overraskende og eksperimenterende projekter, der kan sætte en ny dagsorden for, hvordan skolens udearealer kan aktiveres som ramme om mere leg og bevægelse. Både i og efter skoletid.

Skolebørn arkitekter for en dag


Hverdagsarkitektur i skolegården og på skoleskemaet



3.c og 5.a på Himmelev Skole er blot to ud af en lang række klasser landet over, som tog imod invitationen til at sætte hverdagsarkitekturen på skoleskemaet i forbindelse med Arkitekturens Dag den 1. oktober. Arkitektforeningen havde stillet arkitekt MAA og formidler Julie Dufour Wiese til rådighed for at bistå projektet.


Af Inge Panduro

Vækst på skoleskemaet


Danmark har en lang og stærk tradition for arkitektur og design. En tradition, der afspejler de værdier, det menneskesyn, samfundsliv og demokrati, der kendetegner os som folk. Og ikke uden grund er vi blandt de førende i verden. Men i en tid, hvor regeringer verden over investerer målrettet i kreative industrier, bliver vi også i Danmark nødt til at opprioritere og styrke udviklingen af de kreative kompetencer.

Køkkenhaver indtager Amager Fælled Skole


Køkkenhaverne skal gøre børnene sundere og mere bevidste om, hvad de spiser.

Af  Marie Leth Rasmussen

Rundt omkring i de danske byer griber byboerne til hakkerne, og skaber grønne spiselige åndehuller i asfalten. Også på Amager Fælled Skole, der for få år siden blev en Sundhedsfaglig profilskole. Skolen har sin egen madskole, hvor børnene laver mad til hinanden – og sidste skud på stammen er køkkenhaver i skolegården.

6.V tænder lys og sparer energi


Bedre koncentration og lavere energiforbrug er blandt effekterne af Plan C’s forsøg med belysning på Grøndalsvænge skole i København. Med ny forbrugsstyret LED-belysning i loftet har partnerne i forsøget allerede bevist, at man kan spare 75% af energiforbruget til lys i 6.V’s klasselokale.

Udgiv indhold