Besøg DTU Skylab

Besøg DTU Skylab – første DGNB-byggeri i Danmark med særlig anerkendelse for arkitektonisk kvalitet. Mød bl.a. bygherre, rådgiver og fagdommer, som tager os på en tour de force gennem processen, erfaringerne og den færdige bygning.

DTU Skylab er den første DGNB-certificerede bygning i Danmark, som har været igennem den fulde proces for at få anerkendelsen DGNB Diamant. Foto: Niels Nygaard og DTU

Tidspunkt:

11.11.2021 Kl. 8.30-10.00

Sted:

DTU Skylab, Diplomvej 373A, Kongens Lyngby

Arrangeret af:

DTU, Green Building Council og Arkitektforeningen

Dorte Sibast

Udviklingschef i Akademisk Arkitektforening

ds@arkitektforeningen.dk

Når forskere og studerende er i gang med at teste deres innovative idéer på DTU Skylab, sker det i en bygning, som i sig selv udmærker sig. Ikke alene er bygningen certificeret med DGNB Guld. Som den første DGNB-certificerede bygning herhjemme har man her også været igennem den fulde proces for at få anerkendelsen DGNB Diamant, som gives, når det bæredygtige byggeri har en særlig arkitektonisk kvalitet.

Torsdag den 11. november kan du få syn for sagn, når DTU, Green Building Council og Arkitektforeningen inviterer til faglige oplæg og rundvisning i den nyopførte og nycertificerede bygning. Mød bl.a. bygherre, rådgiver og fagdommer, som tager os på en tour de force gennem processen, erfaringerne og den færdige bygning.

Kl. 8.30-8.45: kaffe, croissant og netværk

Kl. 8.45-9.00: Hvad er DGNB Diamant, og hvordan kan den nye certificering bruges som værktøj til at skabe arkitektonisk kvalitet?
Velkomst og introduktion til DGNB Diamant ved udviklingschef i Arkitektforeningen, Dorte Sibast, og teknisk konsulent i Green Building Council, Kasper Sanchez Vibæk.

Kl. 9.00-9.30: Hvad har fagdommerne lagt vægt på i certificeringen af bygningen, og hvilken værdi skaber DGNB Diamant for DTU?
Fagligt oplæg og efterfølgende plaketteoverrækkelse. David Bülow, arkitekt MAA og fagdommer i Arkitektforeningens fagdommerkorps, og bæredygtighedskoordinator på DTU, Lisbet Michaelsen, stiller skarpt på proces, motivation og erfaringer. Efter oplægget overrækker teknisk direktør i Green Building Council, Lau Raffnsøe, DGNB-Diamant-plaketten til bygherre v/universitetsdirektør Claus Nielsen.

Kl. 9.30-10.00: Guidet rundvisning i DTU Skylab om de arkitektoniske overvejelser
Skylab-direktør, Mikkel Sørensen, og arkitekt MAA og partner i Rørbæk og Møller Arkitekter, Anders Wesley Hansen, viser rundt.

Kl. 10.00: Tak for i dag

Det er gratis at deltage, men kræver tilmelding. Tilmelding efter først-til-mølle-princippet og senest den 5. november 2021.

Dorte Sibast

Udviklingschef i Akademisk Arkitektforening

ds@arkitektforeningen.dk

Foto: Torben Eskerod

Hent publikation

Vil du vide mere om DGNB Diamant?

Bæredygtighed og arkitektonisk kvalitet er to sider af samme sag. Derfor har Arkitektforeningen været med til at udvikle DGNB Diamant, som tildeles byggerier af høj arkitektonisk kvalitet. Hent publikation og læs, hvordan bygninger evalueres for at opnå udmærkelsen.

Læs mere om DGNB Diamant