Akademisk Arkitektforening

børn

Arkitektur er også for børn



En af Arkitektforeningens mærkesager er at få meget mere arkitektur og design ind i børn og unges hverdag gennem undervisningen i folkeskolen, fordi det er vigtigt for deres demokratiske og kunstneriske dannelse. 

Af Peter Westermann, politisk konsulent 

Arkitekter til tavlen



Få undervisning af en arkitekt, eller tag på besøg på en tegnestue. I samarbejde med Dansk Arkitektur Center vil Arkitektforeningen gøre afstanden mellem professionelle arkitekter og danske folkeskoleelever kortere.

Nyt Huskunstnerudvalg yder støtte til arkitektur



Statens Kunstfond har netop bevilget tilskud til 94 huskunstnerprojekter, som efter sommerferien igangsættes på flere af landets dag- og skoletilbud for børn og unge.

Dansk arkitekturundervisning i Sydafrika



Flere og flere skoler er allerede begyndt at efterlyse måder at undervise børn og unge i arkitekturens univers. Samtidig retter udlandet blikket mod Danmark og vores arkitekturundervisning.

Øget fokus på børn og arkitektur



En af Arkitektforeningens mærkesager er at få meget mere arkitektur og design ind i børn og unges hverdag gennem undervisningen. En række arkitekter MAA er allerede i front på området. En af dem er Julie Dufour Wiese, der gennem en årrække har lavet masser af undervisningsprojekter på danske skoler om arkitektur og rumforståelse.

Når Pythagoras bygger fuglehuse



Arkitektur i folkeskolen: Lene Mirdal og Jeanette W Frisk er begge arkitekter MAA med et brændende ønske om at sætte arkitekturen på skoleskemaet. De har med hver deres projekter introduceret faget i flere af landets folkeskoler og oplevet, hvordan arkitekturen kan motivere skoletrætte og skubbe topmotiverede elever.


Af Eva Bjerring

Nytænk skolegården



Med kampagnen Drøn på skolegården inviterer Realdania, Kræftens Bekæmpelse og Lokale og Anlægsfonden nu alle landets kommuner og skoler til at deltage i et udviklingsforløb, der har som ambition at udvikle og realisere innovative, overraskende og eksperimenterende projekter, der kan sætte en ny dagsorden for, hvordan skolens udearealer kan aktiveres som ramme om mere leg og bevægelse. Både i og efter skoletid.

Hverdagsarkitektur i skolegården og på skoleskemaet



3.c og 5.a på Himmelev Skole er blot to ud af en lang række klasser landet over, som tog imod invitationen til at sætte hverdagsarkitekturen på skoleskemaet i forbindelse med Arkitekturens Dag den 1. oktober. Arkitektforeningen havde stillet arkitekt MAA og formidler Julie Dufour Wiese til rådighed for at bistå projektet.


Af Inge Panduro

Under åben himmel i Valby



Tanker om hverdagsarkitektur: DR’s Aftenshowet bragte i anledning af Arkitekturens Dag den 1. oktober seernes billeder af god hverdagsarkitektur. Her er arkitekt MAA Helle Nebelongs bud, fra Valbyparken i København, hvor hun har designet en naturlegeplads for børn.


Af Helle Nebelong
 

Forvandlingsagent i Grønningen


Centralt i Aarhus ligger det almene boligområde Grønningen. Høje boligblokke omslutter her et stort grønt fællesareal og gør området til et klassisk billede på modernistisk arkitektur. Lige så klassisk er den velkendte problematik med store øde fællesarealer, der ikke virker efter hensigten. Men sådan behøver det ikke nødvendigvis at blive ved med at være.


Reportage af arkitekt MAA Julia Knipschildt

Udgiv indhold