NYHED 02.03.22

Designskolen Kolding ’re-loved’

Vinder af arkitektkonkurrence vil genfortrylle Designskolen Kolding med genbrug af udtjente bygningsmaterialer

Rendering: CUBO

”Kan de studerende få adgang til de kasserede materialer, som ikke skal bruges i transformationen af designskolens bygninger?”
Spørgsmålet falder prompte fra de studerendes repræsentant i dommerkomitéen, Morten Bandsholm, umiddelbart efter at vinderen af Designskolen Koldings arkitektkonkurrencen er fundet.

”Man kunne jo designe noget ud af de kasserede byggematerialer” tilføjer han, og vifter demonstrativt med et produkt, han har skabt ud af rester fra et vandskadet gulv på skolen.

Episoden viser, at klimadagsordnen – side om side med værkstederne – er dybt forankret i Designskolen Kolding, og det har da også været et af de afgørende kriterier for, at det er CUBO Arkitekter, der nu kan kåres som vinder af Designskolen Koldings arkitektkonkurrence.

Materialer skal screenes

I forslaget lægger CUBO Arkitekter nemlig op til, at de eksisterende materialer screenes for mulig genanvendelse til andre funktioner i bygningen, det kunne f.eks. være skolens sydlige vinduesfacade, der bliver brugt som transparente indervægge med lydisolerende egenskaber. Intet brugbart bør gå tabt, det skal genfortrylles, er grundtanken i CUBOS vinderforslag.

Netop det greb anerkender Designskolen Koldings dommerkomité med ordene:”CUBO ser bæredygtighed i uløselig sammenhæng med funktionalitet og bygbarhed. Det er et idérigt oplæg til integreret bæredygtighed, der synliggøres i arkitekturen. En ligefrem tilgang, der formidler Designskolens DNA”.

Rektor for Designskolen Kolding, Lene Tanggaard, der har sæde i dommerkomitéen tilføjer:
” Transformationen af Designskolen Kolding skal være bæredygtig på flere niveauer. Vi vil minimere belastning af klima, og vi drømmer om at skabe de bedst mulige rammer for en social bæredygtighed. Designskolen ønsker at være et sted, hvor mennesker trives, hvor en omdannet fleksibel bygning er inviterende overfor omverdenen og samtidig skaber de  allerbedste betingelser for kreativ udfoldelse. Den ambition har CUBO Arkitekter formået at løse med deres vinderforslag”.

Vinderforslaget ligger i øvrigt i forlængelse af ny forskning, der peger på, at det er mest klimavenligt at bevare ældre byggeri og ikke mindst at benytte de samme materialer, der  oprindelig er blevet brugt ved opførelsen af bygningen.

Værkstederne i sammenhæng

Værkstederne er Designskolens raison d´être. I dag fordeler de 16 specialværksteder sig henover fire etager, og i konkurrenceprogrammet har designskolen udtrykt ønske om, dels at placere værkstederne så de er mere synlige, dels at skabe en større sammenhæng for at give de studerende mulighed for at arbejde tværfagligt. Det har CUBO Arkitekter løst med ”et simpelt og gennemført greb ved at indføre to nye trapper, som styrker den vertikale forbindelse i bygningen og samtidig etablerer en bedre organisering, hvor studiepladser og værksteder fremstår logisk og med gode brugsmæssige kvaliteter”, som dommerkomitéen skriver i sin begrundelse.

Transformationen bliver finansieret med fondsmidler på samlet 37,5 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden, Louis-Hansen Fonden og Augustinus Fonden. Lagt sammen med midler fra Designskolen Koldings egenkapital er der samlet 51,5 mio. kr. til ombygningen, der er planlagt til at gå i gang i slutningen af 2022 og et år frem.

I alt har fem tegnestuer deltaget i arkitektkonkurrencen, foruden vinderen, CUBO Arkitekter, drejer det sig om ADEPT, CEBRA, Mikkelsen Arkitekter og Rørbæk & Møller Arkitekter. Bygherrerådgiver er Tegnestuen Mejeriet.

Dommerkomitéen består af:

Lene Tanggaard, rektor; Lone Dalsgaard André, prorektor; Helle Graabæk, studielektor og arbejdsmiljøansvarlig; Morten Bandsholm, studenterrepræsentant; Morten Aalbæk, bestyrelsesformand, Designskolen Kolding, Karsten Uno, bestyrelsesmedlem, Designskolen Kolding, Ulla Lunn, arkitekt MAA, A.P. Møller Fonden; Christina Wiberg-Lyng, fondsdirektør, Louis-Hansen Fonden; Michael Pagaard Madsen, stadsarkitekt MAA, Kolding Kommune. Fagdommer er Torben Nielsen, rektor, arkitekt MAA, Arkitektskolen Aarhus. Sekretær for dommerkomitéen er arkitekt MAA Rikke Martinusen fra Bygrådgiver, Tegnestuen Mejeriet.