Diversitet og ligestilling: Hvor svært kan det være?

En LIVE samtale med Mette Lyng Hansen, CEO, Gottlieb Paludan og Frants Nielsen, CEO og partner, Dorte Mandrup A/S. De kender ikke hinanden - og er ikke enige i alt. Men det, som forener dem, er overbevisningen om, at diversitet og ligestilling er afgørende for udviklingen af arkitektfaget - og hvis vi vil videre, skal vi turde tage de svære samtaler med hinanden. Det tør Mette og Frants - og de inviterer dig med ind i samtalen.

Foto: Alonso Mayo

Tidspunkt:

25.11.2021

Kl. 15.30 - 16.00

Sted:

Arrangeret af:

Arkitektforeningen

Vil du vide mere? Kontakt:

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

”Hvor svært kan det være at ansætte lige mange mænd og kvinder i hele organisationen? Vi må videre.” Frants Nielsen er adm. direktør og partner hos Dorte Mandrup A/S. Og han er ikke bange for at provokere lidt, når han taler diversitet og ligestilling. Der er nemlig brug for at sætte skub i en forandring. Selv er han er dybt optaget af at få diversiteten ind i det kreative rum – også det, der går ud over køn og ligeløn. På tegnestuen arbejder de netop nu med at skabe den gode samtale uden diskrimination.

Mette Lyng Hansen er adm. direktør i én af Danmarks største arkitektvirksomheder, Gottlieb Paludan Architects, og bestyrelsesmedlem i Arkitektforeningen. Og hun har med egne ord ”oplevet mange skævheder” gennem sin karriere i arkitektfaget: “Alle vil det gode. Men hvorfor er det så, at vi ikke er kommet længere med ligestillingen i vores fag?” spørger hun.

Det som optager Mette Lyng Hansen særligt, er de usynlige barrierer, som ligger i kulturen. Og I sit arbejder henter hun stor inspiration i den svenske moderorganisation, rådgivningsfirmaet AFRY, hvor diversitet og inklusion spiller en helt anden rolle end herhjemme.

De to ledere kender ikke hinanden, men har mødt hinanden til en times samtale på Teams, inden de sidder ansigt til ansigt LIVE i Arkitektforeningen. Det, som forener dem, er overbevisningen om, at diversitet og ligestilling er afgørende for udviklingen af arkitektfaget og vil fylde stadig mere i fremtiden – både blandt medarbejdere og kunder. Derfor mener de, at det er helt afgørende, at vi tør tage de svære samtaler med hinanden på tværs af tegnestuer, køn og positioner.

Det tør Mette og Frants – og de inviterer dig med ind i samtalen. Hør dem fortælle om deres tanker, hvordan de konkret arbejder med diversitet på tegnestuen og om deres forventninger til fremtiden.

Vil du vide mere? Kontakt:

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk