Akademisk Arkitektforening

folkeskole

Gode processer skaber bedre skolerum



”Det er rigtig ærgerligt, hvis arkitekter afholder sig fra at have inddragelsesprocesser med brugerne. Vi har jo forudsætningerne for at udvikle de processer, der skaber meget bedre rum. Og nu er det jo blevet et reelt krav i byggeprojekter at kunne dokumentere sin brugerinddragelsesproces. Så lad os dokumentere suveræne processer.”

Arkitektur er også for børn



En af Arkitektforeningens mærkesager er at få meget mere arkitektur og design ind i børn og unges hverdag gennem undervisningen i folkeskolen, fordi det er vigtigt for deres demokratiske og kunstneriske dannelse. 

Af Peter Westermann, politisk konsulent 

Arkitekter til tavlen



Få undervisning af en arkitekt, eller tag på besøg på en tegnestue. I samarbejde med Dansk Arkitektur Center vil Arkitektforeningen gøre afstanden mellem professionelle arkitekter og danske folkeskoleelever kortere.

En verden af muligheder



'Arkitektur i folkeskolen' giver konkrete redskaber til at formidle arkitektur til målgruppen. Arkitekt MAA og ansat i arkitektfirmaet Saabye & Partners Barbara Bojsen-Møller deltog på kurset. Her fik hun blandt andet bekræftet sin påstand om, at det, der gør arkitektur interessant i forhold til folkeskolen, er, at det kan bruges som alternativ metode i nærmest alle fag. Kurset gentages 26.-27.

Der er brug for arkitekter i folkeskolen


Arkitektur skal på skoleskemaet. Derfor skal arkitekter nu selv på skolebænken.

”Arkitektur kan rigtig meget fagligt og rammer lige ned i alt det nye, vi skal arbejde med i Folkeskolen efter reformen. Vi skal være innovative, arbejde på tværs, knytte forskellige fag sammen og inddrage viden fra omverden.

Highlights fra Arkitekturens Dag 2014



Den 1. oktober fejrede en række kommuner, skoler, institutioner og virksomheder Arkitekturens Dag. Her er nogle glimt fra dagen.

Arkitekten til tavlen



Det er Arkitektforeningens mål at sætte arkitektur på skoleskemaet og som et led i implementeringen af den nationale arkitekturpolitik, søsætter vi nu et kursus, der skal ruste arkitekter til at gennemføre læringsforløb i folkeskolen.

Ideen til et decideret kursus, der vægter undervisningsteknik, didaktik og læring kom i kølvandet på Arkitekturens Dag i 2012, hvor Arkitektforeningen udsendte MAA’ere til folkeskoleklasser landet over.

Reformens første skole



I 2016 står Danmarks første arkitekttegnede skole, Sophieskolen, bygget efter den nye skolereforms ideer, færdig i Guldborgsund. tnt arkitekter og Creo arkitekter står bag designet, og vi har talt med sagsarkitekt MAA Nan Brøchner om tankerne bag.

Hvilke særlige udfordringer er der med at designe en skole tilpasset den nye skolereform? Hvad skal rammerne på en skole kunne i 2014 sammenholdt med mere klassiske skole-strukturer? 

Arkitekter søges til kampagnen Skole+



Hvordan kan skolernes indendørsfaciliteter indrettes, så de i højere grad inviterer til idræt og bevægelse?


Med en række konkrete, fysiske projekter skal kampagnen Skole+ vise, hvordan nytænkende fysiske rammer kan invitere til at få pulsen op – både i skoletid og i fritid.

Nyt Huskunstnerudvalg yder støtte til arkitektur



Statens Kunstfond har netop bevilget tilskud til 94 huskunstnerprojekter, som efter sommerferien igangsættes på flere af landets dag- og skoletilbud for børn og unge.

Udgiv indhold