NYHED 27.04.22

Idékonkurrence: Det vi freder om 100 år

Hvordan kan vi udnytte Københavns måske sidste ubebyggede grund og bygge nyt i det tætte og historiske byrum med fokus på CO2 aftryk, livstidscyklus og bæredygtighed? Det spørgsmål rejser ejendomsselskabet Karberghus, som har udskrevet idékonkurrencen "Det vi freder om 100 år" i samarbejde Arkitektforeningen.

Konkurrencegrunden set fra Arkitektforeningen med kig mod kirken.

I København i gaden Åbenrå er der mellem Reformert Kirke og kirkens gamle præstegård en grusbelagt plads, som bruges til parkering. Denne måske allersidste ubebyggede grund i Middelalderbyen inviterer til drømme om noget, der kan pege ind i en bæredygtig fremtid; et nyt byggeri, der kan rumme forandringer over tid, som vi kender det fra vores historiske huse, der står endnu, fordi de besidder netop dén egenskab? Et byggeri uden negativt aftryk på miljøet, der kan give os visioner for et byliv, som vi slet ikke kender det endnu – og måske fremtidens bæredygtige kulturarv?

Ejeren af grunden, det københavnske ejendomsselskab Karberghus, inviterer i fællesskab med Arkitektforeningen på idékonkurrence for både studerende og praktiserende medlemmer, idet vi ønsker at se visioner for, hvordan vi med bæredygtig skønhed, kvalitet og permanens kan bygge langtidsholdbart lige netop her.

Erindringen om vores identitet som folk og mennesker lever videre, når vi freder. Vi ønsker os derfor visioner for, hvordan vi kan bygge og føje noget til et allerede eksisterende historisk byrum, så det på en og samme tid bidrager til en bæredygtig sikring af et udfordret klima og til nye måder at bruge byens sparsomme plads på; noget der lever længe også i kraft af, at vi finder det smukt og rigtigt – noget vi freder om 100 år.

Deltag i konkurrencen

Idékonkurrencen “Det vi freder om 100 år” er udskrevet den 27. april 2022.

Alle medlemmer af Akademisk Arkitektforening kan deltage i prisopgaven. Opgaven må gerne løses i samarbejde med ikke-medlemmer og kollegaer fra andre faggrupper.

For at deltage i idékonkurrencen skal du oprette dig som bruger i iBinder, hvor tilmelding, aflevering og al kommunikation foregår. Her henter du også konkurrenceprogram og bilag. Opret dig via link nedenfor.

Der er også mulighed for at stille spørgsmål til konkurrenceprogrammet via iBinder. Bemærk, at spørgsmål skal være stillet senest onsdag den 25. maj. Svar vil blive lagt op på iBinder senest fredag den 3. juni.

Fristen for aflevering er onsdag den 6. juli 2022 senest kl. 12.00

Præmiesum

Den samlede præmiesum er på DKK 200.000. Det vindende forslag tildeles en præmie på minimum DKK 100.000. Hertil kan bedømmelseskomitéen vælge at fordele den resterende præmiesum på flere forslag og give rosende omtale.

Se konkurrenceprogram som PDF

Vinderen kåres på Arkitekturens Dag den 3. oktober

Vinderen kåres i Arkitektforeningen, Åbenrå 34 i København på Arkitekturens Dag med fejring og faglig debat. Læs om arrangementet her

Øvrige fakta

Bedømmelseskomité

Forslagene vil blive bedømt af Lars Autrup, arkitekt MAA, direktør i Arkitektforeningen (formand for komitéen).
Andreas Just Karberg, Karberghus A/S.
Arkitekt MAA Nicolai Bo Andersen, fagdommer udpeget af Arkitektforeningen.
Arkitekt MAA Eva Jarl Hansen, fagdommer udpeget af Arkitektforeningen.

Offentliggørelse af vinder

Vinderen og eventuelle omtaler offentliggøres på Arkitekturens Dag den 3. oktober 2022.

Efterfølgende vil vinderforslaget og de omtalte forslag vil blive udstillet i Arkitektforeningen og formidlet via en pressemeddelelse og her på arkitektforeningen.dk.

Opret dig i iBinder

Gå til iBinder

Baggrund for Idékonkurrencen og dens tema

Karberghus’s portefølje rummer en række fredede ejendomme inden for Københavns volde. De bevares og formidles con amore, og at kunne føje visioner om bæredygtige, fremsynede og blivende værdier for kommende tiders byggeri hertil, er en ambition.

Som noget af det allerførste står der i den danske fredningslov, at ”loven har til formål at værne (om) landets ældre bygninger af arkitektonisk, kulturhistorisk eller miljømæssig værdi, herunder bygninger, der belyser bolig-, arbejds- og produktionsvilkår og andre væsentlige træk af den samfundsmæssige udvikling”. Vi kan altså takke vores forfædre og mødre ikke kun for sikringen af en bygget arv elsket af de fleste og stadig i brug men også for den fremsynede forståelse af, at man hermed bevarer muligheden for at belyse – og forstå – sig selv.

Hvordan ser det byggede så ud, som vi om 100 år vil frede, fordi det netop til den tid rummer og belyser de værdier, vi i 2022 baserede vores samfund på? Hvordan ser det ud, når klimaudfordringer og aktuelle livsmønstre dikterer?

Med konkurrencen ønsker Karberghus derfor også at se bud på, hvordan vi kan udnytte den sparsomme plads, der er tilbage, og bygge nyt i det tætte og historiske byrum med fokus på CO2 aftryk, livstidscyklus og bæredygtighed. Og på at skabe noget, som føjer nye muligheder, værdier, udtryk og kvaliteter til by og sted i respektfuldt samspil med det eksisterende – af en sådan tyngde, at vi aktuelt ser det, som en kommende del af kulturarven.