NYHED 26.04.22

Inspiration til kommuner: Brug Arkitekturens Dag til at nå bredere ud

I Sønderborg Kommune har Arkitekturens Dag længe været ramme om den årlige bygningspræmiering, og i år er dagen også en anledning til at styrke den lokale forankring af kommunens nye arkitekturpolitik. Interview med projektmedarbejder Louise Bjørklid Levinsen.

Sønderborg Kommune vil i år bruge Arkitekturens Dag til at skabe opmærksomhed om den nye arkitekturpolitik. Foto: Sønderborg Kommune

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Hvorfor markerer I Arkitekturens Dag i Sønderborg Kommune?

“Vi bruger dagen til vores årlige bygningspræmiering. Det har vi gjort i flere år, og det plejer at være et ret klassisk opbygget arrangement. Vi er glade for traditionen, som selvfølgelig er en anledning til at fejre særligt spændende projekter i kommunen. I 2022 ser vi også dagen som en mulighed for at styrke forankringen og skabe synergieffekt til vores arkitekturpolitik, som blev vedtaget sidste år. Vi gør det, fordi vi med Arkitekturens Dag kan nå lidt bredere ud og skabe forbindelse mellem kommunens visioner og borgernes virkelighed. Det er i hvert fald ambitionen.”

Hvordan greb i begivenheden an sidste år?

“Traditionen tro holdt vi et festligt arrangement med oplæg og præmiering af arkitektur. Vi havde oprettet fire kategorier – herunder en ekstra kategori, som relaterede sig til sidste års tema (nye forbindelser til natur, red). Derudover brugte vi dagen til at løfte sløret for vores arkitekturpolitik, som var i høring på det tidspunkt. Der var et flot fremmøde. Fremover vil vi dog gerne styrke den folkelige forankring endnu mere, så det har vi fokus på i år.”

Hvad skal der så konkret ske denne gang?

“Udgangspunktet er stadig den årlige bygningspræmiering, men denne gang med afsæt i årets tema ‘stedsans’. Som altid opfordrer vi til, at borgere og andre aktører indstiller projekter, og derudover vil vi gerne have lidt mere involvering. Derfor har vi sat en fotokonkurrence i søen, hvor vi inviterer borgerne til at tage billeder af et sted i kommunen, som betyder noget særligt for dem, og hvor der knytter sig en historie eller en oplevelse til. Vi kommer også til at gøre en ekstra indsats på de sociale medier, og vi overvejer, om vi skal arrangere byvandringer eller lignende op til Arkitekturens Dag som en form for ‘stemningsopbygger’.”

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Hvad er Arkitekturens Dag?

Arkitekturens Dag er en årlig festdag dedikeret til arkitekturens mangfoldighed. Rundt om i landet inviterer kommuner, tegnestue, organisationer, foreninger m.fl. til at opleve aktuelle byudviklingsprojekter, komme helt tæt på smuk arkitektur og blive klogere på arkitekturens betydning for samfundet og vores liv. Skal din organisation også være med?

“Vi vil gerne have, at flere tager ejerskab til og bruger deres by og den flotte natur og landskab, vi er omgivet af”

Louise Bjørklid Levinsen, projektmedarbejder i Sønderborg Kommune.

Hvad er ambitionen med dagen i jeres kommune?

“Vores barometer for om dagen er en succes, er mængden af indstillinger til vores bygningspræmiering. Vi håber, vi får mange, og vi håber at høre fra den almindelige borger. Vi vil gerne have, at flere tager ejerskab til og bruger deres by og den flotte natur og landskab, vi er omgivet af her. Og at flere får blik for de mange fine kulturmiljøer, vi har her i kommunen. Det kræver, at vi skaber nogle historier omkring arkitekturen og bringer den i spil på nye måder, ellers foregår diskussionerne jo kun inden for vores eget lille ekkokammer.”

Skamlingsbanken af CEBRA og OPLAND. Foto: Adam Mørk

Stedsans er tema for Arkitekturens Dag 2022

Hvilket sted vil du fremhæve på Arkitekturens Dag?

Arkitekturens Dag er en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor tegnestuer, kommuner, kulturinstitutioner og foreninger inviterer landets borgere til at se, mærke og tale om arkitektur. Vil du være være med til at fejre dagen?