NYHED 06.10.23

Københavns Kommune vinder Byplanprisen 2023 for ”Det store sydhavnsløft”

Københavns Kommune vinder Byplanprisen 2023 for ”Det Store Sydhavnsløft”, hvor klimasikring og arkitektoniske kvalitet i de mange projekter, der knytter sig til Sydhavnen, går op i en højere enhed. Områdefornyelsens involvering af borgere og interessenter er til stor inspiration for alle landets by- og landskabsplaner.

Karens Minde Aksen af Schønherr er en del af Det Store Sydhavnsløft. Foto: Jonas Petri

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

8oo deltagere ved åres Byplanmøde d. 5. oktober i Aarhus sad på første parket, da det blev afsløret, at Københavns Kommune blev vinder af årets Byplanpris, i et tæt kapløb med de to andre nominerede, Thisted Kommune for ”Passagen mellem by og fjord” og Albertslund Kommune for ”Hyldager Bakker”. De tre nominerede tegner tilsammen et billede af fremtidens demokratiske planlægning af vores byer, byrum og bynære landskaber.

Trods det generelt høje niveau, er det en enstemmig jury, der valgte at give prisen til Københavns Kommune for områdefornyelsesprojektet ”Det Store Sydhavnsløft”.

Juryen fremhævede særligt Karens Minde Aksen, der i form af et smukt teglstensbelagt forløb for gående, cyklister og regnvand snor sig gennem kvarteret. Aksen skaber et sammenhængende by- og landskabsrum omkring boligejendomme, bibliotek, kulturhus, dyrehold, rideskole m.m., og med indlagte opholdspladser for dyr, børn og voksne danner aksen et rekreativt, grønt område. Samtidig fungerer aksen, som regnvandsafledning og klimasikring af kvarteret, og binder kvarteret naturligt sammen med naturområdet sydhavnstippen i den ene ende og Vestre Kirkegård i den anden.

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

Fakta

Byplanprisen er indstiftet af Dansk Byplanlaboratorium og Akademisk Arkitektforening i 2023 uddeles den for 28. gang.

Kom tæt på projektet

Jan Salling Kristensen og hans kolleager modtaget Byplanprisen 2023 på Byplanmødet i DGI Byen i Aarhus de 5. oktober.

“Det vigtigste er at turde involvere borgerne og som kommunal planlægger at stille sig selv og sin faglighed i baggrunden og lade borgerne føre ordet og forme projekterne.””

Enhedschef for Områdefornyelsen i Sydhavn, Jan Salling Kristensen

Som titlen på områdefornyelsesprojektet lover, er der tale om et større kvarterløft, som rækker langt ud over Karensminde Aksen, og som udmærker sig ved en høj grad af borgerinvolvering både i forhold til de specifikke projekter og sammenhængen mellem dem.

”Det store sydhavnsløft” viser på mesterligt vis, hvordan samarbejde på tværs af fagområder lykkedes med at tænke skolegård, handelsliv, metroforpladser, bynatur og klimasikring ind i en sammenhæng kombineret med at involvere den mangfoldighed af mennesker, der bor og bruger kvarteret,” lyder vurderingen fra juryen.

Enhedschef for Områdefornyelsen, Jan Salling Kristensen udtaler: “Det betyder meget for både borgere og politikere at modtage Byplanprisen. Det vigtigste er at turde involvere borgerne og som kommunal planlægger at stille sig selv og sin faglighed i baggrunden og lade borgerne føre ordet og forme projekterne.”

Med kåringen af det ”Store Sydhavnsløft” kaster Byplanprisen nyt lys på det stærke strategiske greb samt demokratiske potentiale, der ligger i områdefornyelserne som koncept, og som Områdefornyelse Sydhavnen under Københavns Kommune har formået at gennemføre med et resultat, som man straks bemærker, når man befinder sig i det gamle sydhavnskvarter. Og det udløser alt sammen den traditionsrige og eftertragtede Byplanpris i 2023.

Juryens medlemmer

Bodil Henningsen og Sune Porse Carlsen, udpeget af Akademisk Arkitektforening
Lisbet Wolters og Marie Stender, udpeget af Dansk Byplanlaboratorium
Peer Frank, udpeget af Foreningen af Byplanlæggere