Konkurrenceprogrammet under lup

Hvordan stiller man gode spørgsmål i en arkitektkonkurrence? Og hvordan giver man gode svar? På dette netværksmøde sætter Arkitektforeningens Konkurrence- og Udbudsnetværk konkurrenceprogrammet under lup.

Flodbyen-Randers.-Visualisering-CFMoeller

Flodbyen Randers. Visualisering og konkurrenceprojekt: C.F. Møller Architects.

Tidspunkt:

19.09.2023 kl. 13:00 - 16:00

Sted:

AARCH, Exners Plads 7, 8000 Aarhus, seminarrum 1.4

Arrangeret af:

Akademisk Arkitektforening

Pris:

Gratis for medlemmer af Arkitektforeningens Konkurrence- og udbudsnetværk

Tilmelding ikke længere muligt

Når en bygherre vælger at udskrive en arkitektkonkurrence, er det ofte fordi opgaven er kompleks, og resultatet ikke er til at regne ud på forhånd. Det er med andre ord en opgave med mange svar og med endnu flere interessenter, som skal se sig selv i opgavens løsning.

Men for at en arkitektkonkurrence skal skabe værdi, må opgaven rammes godt ind.

Så hvordan kan et konkurrenceprogram skrues sammen, så spørgsmål er præcise og alligevel åbne nok til, at arkitekterne kan arbejde både kreativt og klogt? Hvordan sikrer bygherre og arkitekter, at resultatet overgår bygherrens vildeste forhåbninger? Og kan programmet skæres ind til benet, så både de bydende, og dem, der modtager forslagene, har de bedste forudsætninger for at gennemskue prioriteterne og træffe de rigtige valg?

På netværksmødets første del inviterer vi tre kommunale bygherrer til at dele deres bedste eksempler på udbud, hvor forberedelse og program har givet et godt afsæt for arkitekternes forslag – og samtidig banet vejen for overraskelser og forslag af høj kvalitet.

Netværksmødets anden del byder på samtale med de tre kommunale bygherrer og netværkets medlemmer om, hvordan programmer tilrettelægges, så konkurrence- eller udbudsprocessen giver størst værdi for alle.

12:30 Tidlig ankomst

13:00 Velkommen og rammesætning v. Arkitektforeningen

13:10 Musikhustorvet i Aarhus v. Anne Mette Boye, stadsarkitekt i Aarhus Kommune

13:30 Flodbyen Randers v. Malene Lauge Nielsen, programchef for Flodbyen Randers

13:50 Det gode eksempel v. Morten Harder, stadsarkitekt i Esbjerg Kommune

14:15 Pause, netværk og udstilling af konkurrenceplancher og -programmer

15:00 Samtale om konkurrenceprogrammet – dilemmaer, faldgruber og anbefalinger

15:50 Opsamling og tak for i dag

Hvem kan deltage?

Dette arrangement er for medlemmer af Arkitektforeningens Konkurrence- og udbudsnetværk, læs mere om at blive medlem her.