Kunst i byrum og bygninger

Det andet arrangement i FORUM for kunst, arkitektur, landskab og byudvikling foregår på Danmarks Tekniske Universitets Lyngby Campus. DTU arbejder med kunst i den strategiske udvikling af Lyngby Campus og har netop renoveret den største auditoriebygning Bygning 116.

Malene Bach og Iben Winther Orton, foto: Line Greisen/DTU)

Tidspunkt:

27.10.2021 kl. 15-17.30

Sted:

Bygning 116, Bygningstorvet, DTU Lyngby Campus, 2800 Kongens Lyngby

Arrangeret af:

FORUM for kunst, arkitektur, landskab og byudvikling

På Lyngby Campus har billedkunstner Malene Bach opdateret arkitekterne Eva og Nils Koppels farvepalet, og skabt et kunstprojekt til auditoriet sammen med lysdesigner Iben Winther Orton, hvor lys, tekstiler og farver spiller sammen og tilfører bygningen sanselige og stoflige lag. I efteråret 2020 udbød DTU det store by- og landskabsrum, Kemitorvet, og opfordrede rådgivere til at danne innovative og tværfaglige samarbejder – en konkurrence, som blev vundet af Marianne Levinsen Landskabsarkitekter med blandt andre kunstnergruppen AVPD som underrådgiver.

Projekterne er udgangspunkt for en samtale om de rammevilkår, der danner grundlag for samarbejdet på tværs af fag, og hvilke samarbejdsmodeller, der fungerer i hvilke sammenhænge. Begge projekter er en del af DTU’s igangværende udvikling af Lyngby Campus. Dertil har DTU fået udarbejdet et kunstprogram Kunst, Natur og Teknologi, Kunstprogram for Lyngby Campus, der danner afsæt for DTU’s fremtidige arbejde med kunst på Lyngby Campus.

Oplægsholdere:

Ina Borup Nørløv, sektionsleder, DTU Campus Service; Laura Utke Jørgensen, projektleder, DTU Campus Service; Malene Bach, billedkunstner; Iben Winther Orton, lysdesigner, Lightscapes; Aslak Videbæk og Peter Døssing, billedkunstnere, AVPD og Marianne Levinsen, Landskabsarkitekt, Marianne Levinsen Landskab.

Moderator: Lars Autrup, direktør, Arkitektforeningen

Det er gratis at deltage, men der er begrænsede pladser.

Arrangeret i samarbejde med Arkitektforeningen og Billedkunstnernes Forbund.
Støttet af Dreyers Fond og Statens Kunstfond.

FORUM for kunst, arkitektur, landskab og byudvikling

FORUM for kunst, arkitektur, landskab og byudvikling er et initiativ udviklet af kunsthistoriker Stenka Hellfach, Somewhere, og arkitekt og journalist Tyra Dokkedahl, Seriously Fun. De samarbejder i flere projekter, hvor de rådgiver bygherrer og kommuner om udvikling og realisering af kunstprojekter i bygninger, byer og landskaber.

Intentionen er at afdække behovet og interessen for et tværfagligt netværk, der kan være med til at kvalificere bygherrer og kommuners arbejde med kunst i det byggede miljø, samt behovet for at igangsætte initiativer for at styrke tværfaglige samarbejder.

Målgruppen for de tre arrangementer er kunstnere, arkitekter, landskabsarkitekter, byudviklere og bygherrer, der ønsker at dele viden og erfaringer, danne relationer på tværs af fag/roller og at kvalificere arbejdet med kunst i det byggede miljø. De tre arrangementer bliver afholdt i samarbejde med Billedkunstnernes Forbund og Arkitektforeningen og er støttet af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst og Dreyers Fond.

Dokumentation og opsamling

Arrangementerne bliver optaget til internt brug. Der vil blive fotograferet under arrangementerne. Input, idéer, forslag, viden og erfaringer, der kommer frem under arrangementerne, vil blive samlet op. Efterfølgende vil deltagere også få mulighed for at bidrage med idéer og forslag til konkrete initiativer eller viden, der kan løse konkrete behov, udvikle og/eller kvalificere arbejdet med kunst i det byggede miljø. Deltagere skal derfor være opmærksomme på, at de vil modtage et spørgeskema efter arrangementet, som selvfølgelig er frivilligt at svare på.

Input, idéer, forslag, viden og erfaringer samles op i et idékatalog, der distribueres til deltagere, oplægsholdere, fonde og andre interesserede. Fotografier fra arrangementerne kan indgå i idékataloget.