Akademisk Arkitektforening

læring

Arkitekter søges til kampagnen Skole+



Hvordan kan skolernes indendørsfaciliteter indrettes, så de i højere grad inviterer til idræt og bevægelse?


Med en række konkrete, fysiske projekter skal kampagnen Skole+ vise, hvordan nytænkende fysiske rammer kan invitere til at få pulsen op – både i skoletid og i fritid.

MAA-faglighed skal dokumenteres



Det kræver løbende faglig udvikling at leve op til MAA-titlen. Arkitektforeningen har derfor udviklet et CV-format, der giver overblik over meritterne, studieturene og efteruddannelsen.


I Arkitektforeningen er faglighed en høj prioritet. Derfor er det en del af medlemskabet af foreningen, at MAA’ere løbende opdaterer sig fagligt på forskellig vis og dokumenterer det.

Arkitekturpolitik skaber velfærd



Debatindlæg af Natalie Mossin, formand for Arkitektforeningen, bragt i Information d. 6. marts 2014

De seneste mange år har rentabilitet i ren markedsforstand været i fokus i dansk politik. Samfundsværdien af viden og kunstnerisk dannelse er blevet tilsidesat i jagten på vækst i den simpleste forstand.

Overblik er guld værd



Der er som regel fuldt hus, når Arkitektforeningens Efteruddannelse afholder kurset Projektering. Blandt kursisterne var arkitekt MAA og bygherre hos Natur og Miljø, Aarhus Kommune, Kristina Friis Simonsen.

Det får du for medlemskronerne: Efteruddannelse

Hvorfor udbyder Arkitektforeningen efteruddannelse? Arkitekt MAA og leder af Arkitekternes Efteruddannelse, Lena McNair fortæller, som den første i serien Det får du for medlemskronerne, om foreningens kursusvirksomhed og hvilke fordele, der findes heri for medlemmerne.

”En af de fornemste opgaver for en standsforening er selvfølgelig at sørge for, at medlemmerne oplever sig selv som del af et fagligt fællesskab.

Øget fokus på børn og arkitektur



En af Arkitektforeningens mærkesager er at få meget mere arkitektur og design ind i børn og unges hverdag gennem undervisningen. En række arkitekter MAA er allerede i front på området. En af dem er Julie Dufour Wiese, der gennem en årrække har lavet masser af undervisningsprojekter på danske skoler om arkitektur og rumforståelse.

Når Pythagoras bygger fuglehuse



Arkitektur i folkeskolen: Lene Mirdal og Jeanette W Frisk er begge arkitekter MAA med et brændende ønske om at sætte arkitekturen på skoleskemaet. De har med hver deres projekter introduceret faget i flere af landets folkeskoler og oplevet, hvordan arkitekturen kan motivere skoletrætte og skubbe topmotiverede elever.


Af Eva Bjerring

Trylletromler med mange perspektiver



Københavnerne kan glæde sig til en ny, fascinerende oplevelse, når den midlertidige pavillon Trylletromler står klar i Kongens Have den 13. september. Projektet er et resultat af en konkurrence udskrevet i et samarbejde mellem Akademisk Arkitektforening og lokalforeningen i København. Trylletromler er designet af hollandske .Fabric, og tømrerelever fra KTS står for den omfattende produktion. Blandt de økonomiske støtter er Dreyers Fond.

Fire dage med kreativitet



I samarbejde med psykolog Thea Mikkelsen, der er leder af TRAC - Training and Resources of Advanced Creativity - tilbyder Arkitekternes Efteruddannelse to kurser om emnet professionel kreativitet, henvendt til henholdsvis enkeltpersoner og teams.


Thea Mikkelsen uddyber her, hvorfor det er vigtigt at fokusere på kreativiteten:

”En af arkitektens kernefagligheder er jo simpelthen kreativiteten, der handler om at kunne f

Under åben himmel i Valby



Tanker om hverdagsarkitektur: DR’s Aftenshowet bragte i anledning af Arkitekturens Dag den 1. oktober seernes billeder af god hverdagsarkitektur. Her er arkitekt MAA Helle Nebelongs bud, fra Valbyparken i København, hvor hun har designet en naturlegeplads for børn.


Af Helle Nebelong
 

Udgiv indhold