Parcelhuset

Parcelhuse, selv bevaringsværdige, rives ned i stor stil over hele landet. Hvad er det for forandringer, der sker i parcelhuskvarterne. Hvad er det for værdier, der er på spil, hvad er udfordringerne, og hvad vil vi med parcelhuskvartererne i fremtiden? Under ledelse af arkitekt MAA Grethe Pontoppidan dykker vi ned i parcelhusets historie og betydning.

Parcelhuset i forandring

I dette første debatarrangement af i alt tre online-arrangementer om parcelhuset så Arkitektforeningen på, hvad det er for forandringer, der sker i parcelhuskvarterne. Hvad er det for værdier, der er på spil? Hvad er udfordringerne? Og hvad vil vi med parcelhuskvartererne i fremtiden?

Arrangementet blev afholdt 16. november 2020

Parcelhuset i 60’erne

I dette andet arrangement om parcelhusene fra 60’erne zoomede vi ind på en bygningsmasse, som vi i mange år har negligeret eller stigmatiseret under navnet parcelhus, men som gemmer på langt flere perler, moderne planlægning og spændende arkitektur, end de fleste umiddelbart aner.

Arrangementet blev afholdt 26. november 2020

Typehuset – en boligdrøm på samlebånd

Tredje online-arrangement i serien om de danske typehuse handler typehuse, der efter krigen blev en katalogvare. Det var forløberen for det typehuskoncept, vi kender i dag. Det blev populært med typehusudstillinger, hvor arkitekter, typehusfabrikanter, lokale bygmestre præsenterede deres bud på drømmeboligen 1:1.

Arrangementet blev afholdt 5. februar 2021