Konkurrence- og udbudsnetværk: Når kunsten er i centrum

Hvad lægger ”bygherrerne” vægt på, når de udbyder projekter til kunstnere? Hvordan befrugter arkitektur og kunst bedst hinanden og kan de samme principper bruges i arkitektudbud?

Solnedgangspladsen i Gl. Skagen af Kristine Jensens Tegnestue, Ingvar Cronhammer og Bjarne Frost Design. Foto. Realdania og Adam Mørk

Tidspunkt:

14.11.2023 kl. 15:30 - 17:00

Sted:

Arrangeret af:

Arkitektforeningen

Pris:

Gratis for

Tilmelding ikke længere muligt

Arkitektforeningen inviterer til webinar i konkurrence- og udbudsnetværket om Stedet Tæller X, en kampagne fra Ny Carlsbergfondet og Realdania, som skal bidrage til at styrke steders lokale potentiale i landkommunerne med kunst og arkitektur som løftestang.

Siden kampagnens start i sommeren 2022 er ni projekter blevet udvalgt til at få støtte til at blive realiseret. I et projektudviklingsforløb er det blevet afklaret, om hvert enkelt projekt bedst forløses gennem et rent arkitekturprojekt eller samspillet mellem kunst og arkitektur. Det betyder, at fem projekter udbydes i et arkitekturspor, mens fire projekter udbydes i et tværfagligt kunst- og arkitekturspor med en kunstner siddende for bordenden.

Vi har inviteret Kira Maria Svankjær, projektleder for Stedet Tæller X, til at fortælle os lidt om baggrunden for og tilrettelæggelsen af de to udbud, med særligt fokus på det første udbud, hvor 12 kunstnere skal konkurrere om fire steder i Skagen, på Rømø, i Ringkøbing og Rødby:

• Hvad adskiller kunstsporet fra arkitektursporet i Stedet Tæller X?
  • Hvordan lægges udbuddet af kunstsporet til rette?
  • Er program og vilkår væsensforskelligt fra det, som man bruger i et arkitektudbud?
  • Kan vi lære noget af kunstnerudbuddet, som lige så godt kunne anvendes i et arkitektudbud?

Efter Kira Marias oplæg vil netværksmedlem Tyra Dokkedahl give os sine refleksioner på oplæg og emne, hvorefter ordet er frit blandt webinarets deltagere.

Kira Maria Svankjær er seniorrådgiver, arkitekt og byplanlægger i BARK rådgivning. BARK rådgiver kommuner, fonde, styrelser og ministerier i strategisk udvikling af kulturinstitutioner, byer og landdistrikter. Kira Maria har herunder rådgivet Ny Carlsbergfondet og Realdania i forbindelse med Stedet Tæller X.

Tyra Dokkedahl, arkitekt MAA og journalist, er indehaver af Seriously Fun – Bureau for kunst og formidling i bygninger, byer og landskaber, hvor hun rådgiver bygherrer om samme. Tyra kører sammen med kunsthistoriker Stenka Hellfach Empathic Environments, en platform for tværfaglige netværk og samarbejder om kunstneriske projekter.