FREMTIDENS BÆREDYGTIGE ALMENE BOLIG

Konkurrencen om Fremtidens Bæredygtige Almene Bolig er nu afgjort. Bæredygtighed og fællesskaber er i fokus i de to vinderprojekter

Boliger for livet, der udfordrer vanetænkningen, er nøgleord, når arkitektfirmaerne DISSING + WEITLING architecture og Tegnestuen Vandkunsten viser, hvordan almene boliger kan føre en stolt, dansk boligtradition videre.

Den almene boligsektor har gennem historien sat sig i respekt med banebrydende arkitektur, som har sat standarden for dansk boligbyggeri. Vinderforslagene i konkurrencen Fremtidens Bæredygtige Almene Bolig viser, hvordan historien fortsættes og fremtidens almene boligbyggeri skal se ud.

Bygger videre på stærk tradition
Arkitektforeningens formand Natalie Mossin siger: ”Arkitektforeningen er yderst tilfreds med konkurrencens resultater og har store forventninger til den fortsatte diskussion mellem de udviklingsorienterede boligselskaber, rådgivere og kommuner. Konkurrencen bygger videre på en stærk arkitektonisk tradition for kvalitetsfyldte almene bebyggelser, og peger frem mod en ny generation af bæredygtige almene boliger, til glæde for beboerne og de bysamfund bebyggelserne er en del af. Jeg er glad for, at minister for by, bolig og landdistrikter, Carsten Hansen, er boligpolitisk ambitiøs, og med konkurrencen støtter den fortsatte udvikling af alment byggeri, der er bæredygtigt og giver rum til fælleskabet”.

Arkitekter skal udfordres
”En million danskere bor i en almen bolig og det er derfor helt afgørende, at vi løbende udvikler byggeriet, fremtidssikrer det og fastholder det som en god og tryg ramme for de mennesker, der har valgt denne boligform. Det gør vi bl.a. ved at udfordre dem, der tegner byggeriet og dem, der bygger – og det er netop dét, vi nu har gjort med konkurrencen om fremtidens bæredygtige almene bolig. Det almene boligbyggeri har altid gået foran i udviklingen af byggeri og det skal det også gøre i fremtiden – ikke mindst inden for bæredygtighed og arkitekturen, ” siger minister for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen.

Seest rejser sig igen
Den 3. november 2004 eksploderede N.P. Johansens Fyrværkerifabrik i Seest og lagde den store grund øde. 35 nyskabende enfamilieshuse med fællesskabet i fokus viser vejen til et bæredygtigt byggeri.

Dommerkomitéen har valgt tegnestuen DISSING + WEITLING architecture’s tæt-lav boliger som vinder blandt 36 forslag i konkurrencen om Fremtidens Bæredygtige Almene Bolig til den gamle fyrværkerigrund (se illustration øverst). Det er boliger, der med den nyeste byggeteknik muliggør et utal af variationer og løfter bæredygtighed til nye højder og giver indflydelse til beboerne.

Beboerne får frit udsyn til det enestående fredede mose- og engområde omkring grunden, mens de private haver, der traditionelt følger med tæt-lav rækkehuset, erstattes med et fælles stisystem, der giver ikke blot beboerne, men alle indbyggere i Seest adgang til naturområdet uden at gå på kompromis med beboernes private liv.

Boligerne i Seest forventes opført i 2015.

Medbestemmelse i Lisbjerg
8 km nord for Aarhus Midtby ligger det højprioriterede byudviklingsområde Lisbjerg. Visionen er en kompakt bydel med 20 – 25.000 nye indbyggere, der skal have tæt kontakt til naturen og let adgang til Aarhus med letbane og supercykelsti.

Den plan er nu et skridt nærmere med Tegnestuen Vandkunstens træ-etagebyggeri, der netop er udpeget som vinder i arkitektkonkurrencen om fremtidens bæredygtige almene bolig i Lisbjerg.

Med valget af træ som materiale baner projektet vejen til fordel for et materiale med en varm og inviterende glød, der kun bliver smukkere over årene.
Det er ikke kun med materialevalget, at Tegnestuen Vandkunsten gør op med tidligere tiders blok-betonbyggeri. I modsætning til monotont design og planlægning af almene boliger, får beboerne her lov til at påvirke udformningen af lejlighederne, når de selv placerer, monterer og flytter de indvendige vægge. Det giver mulighed for, at boligerne kan udvikle sig med beboernes behov.

Dommerkomitéen har valgt Tegnestuen Vandkunstens forslag som endelig vinder blandt 24 bidrag fra danske og udenlandske arkitekter.

De 40 boliger vil ligge i kanten af Lisbjerg, grænsende til Lisbjerg landsby med udsigt over Egådalen og forventes opført i 2015.

Arkitektkonkurrencen er udskrevet af Ministeriet for By, Boliger og Landdistrikter i samarbejde med Akademisk Arkitektforening, Kolding Kommune/Lejerbo Kolding og Aarhus Kommune/Al2bolig.

De øvrige præmierede

De fire øvrige der kvalificerede sig til etape 2:

RUBOW arkitekter i samarbejde med MIST + GRASSAT og Sloth Møller Rådg. Ingeniører.
VESTHARDT ARKITEKTER og Archiwoo i samarbejde med Poul Bæk Pedersen, Tri-Consult, byMunch, konsulenter Asbjørn Søndergaard, Per Dombernowsky
Lendager Arkitekter i samarbejde med COWI og Archimed
CUBO arkitekter i samarbejde med AplusB, konsulent og Kragh og Berglund

De fire der fik indkøb i Seest, Kolding:

Josefine Gotlieb Kaisner, Laura Boelskifte, Sidsel Tuxen og Albert Algreen Petersen
Årstiderne Arkitekter og konsulenter Boligselskabet Fruehøjgaard, Herning
70° N arkitektur (NO)
Bjerg Arkitektur i samarbejde med LUMO arkitekter og Midtconsult

De tre der fik indkøb i Lisbjerg, Aarhus:

Urban Agency i samarbejde med Holmsgaard Rådgivende Ingeniører
AI og DTU Byg – Architectural Engineering
Lendager Arkitekter i samarbejde med Balslev Rådgivende Ingeniører og Archimed

Se alle forslagene her

Arkitektforeningen har været konkurrencerådgiver gennem hele forløbet.

Konkurrencens sekretær
Bettina Mylin, arkitekt MAA
Arkitektforeningens Konkurrenceafdeling

Illustrationer: Øverst, DISSING + WEITLING architecture. Midten, Tegnestuen Vandkunsten