NYHED 20.03.17

Ny arkitektskole i Aarhus

Åben idékonkurrence efterfulgt af indbudt projektkonkurrence: Vargo Nielsen Palle, ADEPT og Rolvung & Brøndsted Arkitekter vinder projektkonkurrence om den nye arkitektskole i Aarhus foran internationale og anerkendte tegnestuer. Det sker i et samarbejde med ingeniørerne Tri-Consult og Steensen Varming.

Vinderforslaget til New AARCH, tegnet af Vargo Nielsen Palle, ADEPT og Rolvung & Brøndsted Arkitekter.

Dorte Sibast

Udviklingschef i Akademisk Arkitektforening

ds@arkitektforeningen.dk

I konkurrence med internationale navne som BIG, SANAA og Lacaton og Vassal løb Vargo Nielsen Palle, ADEPT og Rolvung & Brøndsted Arkitekter med førstepladsen i konkurrencen om den første nybyggede arkitektskole i Danmark nogensinde.

Dommerkomiteen roser forslaget for den skarpe kombination af fleksible undervisningsrum, specifikke funktioner og offentlige arealer. Den nye arkitektskole skal bygge bro mellem skolen og byen, derfor er bygningen massiv og høj mod gadeplan og aftager i højde ind mod et centralt rum i midten af skolen.

Dorte Sibast

Udviklingschef i Akademisk Arkitektforening

ds@arkitektforeningen.dk

Fabrik for arkitektureksperimenter

”Det er et stærkt projekt, som væver sig sammen med sine omgivelser, ådalen, byen og de omkringliggende naboer i området. Den nye arkitektskole bliver et kulturelt samlingspunkt, der lægger op til samspil og dialog. En åben, pragmatisk og fleksibel struktur, der giver mulighed for løbende forandring og tilpasning til skiftende behov og med fokus på det liv, der skal udspilles i husets indre. Det bliver en fabrik for arkitektureksperimenter, som lægger op til samarbejde med såvel byen og branchen som med vores naboer. Lige hvad vi har ønsket os,” lyder det fra en glad rektor for Arkitektskolen Aarhus Torben Nielsen, der ser frem til at forlade de utidssvarende lokaler i den gamle købmandsgård på Nørreport, som ’midlertidigt’ har huset Arkitektskolen Aarhus i mere end 50 år.

Begejstret dommerkomite

Dommerkomitéen havde mulighed for at udpege op til tre projekter til videre bearbejdning i et forhandlingsforløb, inden den endelige afgørelse blev truffet. En enig dommerkomité fandt imidlertid projektet fra Vargo Nielsen Palle, ADEPT, og Rolvung & Brøndsted Arkitekter så overbevisende, at de valgte kun at invitere deres hold til forhandling. Vargo Nielsen Palle består af Brian Vargo, Jonas Snedevind Nielsen og Mathias Palle.

Bygningsstyrelsen forventer at indgå kontrakt med vinderteamet bag projektet umiddelbart efter offentliggørelsen. Projektet vil herefter blive bearbejdet og detaljeret gennem dialog med arkitektskolens studerende og ansatte inden det i efteråret forventes udbudt i totalentreprise.

Den nye arkitektskole forventes indviet i 2020. Den bliver på ca. 13.000 kvm og er budgetteret til i alt DKK 261 mio.

Følgende teams deltog:

• Vargo Nielsen Palle, ADEPT og Rolvung & Brøndsted Arkitekter i samarbejde med Tri-consult og Steensen Varming.

• ALL (Atelier Lorentzen Langkilde, Danmark) i samarbejde med Buro Happold.

• BIG (Danmark) i samarbejde med Transform, Rambøll, SLA og Tom Nielsen.

• EGA (Erik Giudice Architecture, Sverige/Frankrig) i samarbejde med Niras og Kragh & Berglund.

• Lacaton & Vassal og BESSARDs’ Studio (Frankrig) i samarbejde med Kristine Jensens Tegnestue, Jørgen Nielsen, Strunge Jensen og Sergio Fox Awe.

• SANAA (Japan) i samarbejde med B+G Ingenieure, Sasaki & Partners og Transplan (prækvalificeret, men valgte ikke at aflevere uden yderligere begrundelse).

Arkitektforeningen har fungeret som proceskonsulent i begge arkitektkonkurrencer.

Læs dommerbetænkningen her