NYHED 27.02.18

Ny skole i Skærbæk

Indbudt projektkonkurrence: Friis & Moltke vinder konkurrence om ny skole i Skærbæk.

Konkurrencens sekretær

Dorte Sibast

Udviklingschef i Akademisk Arkitektforening

ds@arkitektforeningen.dk

Tegnestuen Friis & Moltke har vundet konkurrencen om en ny folkeskole i Skærbæk med forslaget “Vadehavsskolen”. Forslaget er udarbejdet i samarbejde med underrådgiverne Møller & Grønborg, Tækker Rådgivende Ingeniører, Bygningsdrift og Rummets Sprog.

Vadehavsskolen er inspireret af det flade marsklandskab og den egnstypiske værftsgård, som var hævet ca. 1 meter over jorden for at modstå presset fra vind og stormfloder.

Skolen er udformet som et stort H med to let knækkede længer. Mellem længerne finder man skolens hjerte – et stort lyst glasparti, hvor naturen kan flyde gennem bygningen

Konkurrencens sekretær

Dorte Sibast

Udviklingschef i Akademisk Arkitektforening

ds@arkitektforeningen.dk

Illustration af FRIIS & MOLTKE Architects

I dag er vind og vejr stadig en stor faktor, og værftsgården som arkitektonisk reference skaber derfor både en kulturhistorisk forankring og en arkitektur, som giver læ og tryghed for skolens brugere.

Illustration af FRIIS & MOLTKE Architects

Fra et observatorie på skolens øverste etage kan elever og lærere studere Vadehavets dyreliv i den evigt skiftende natur.

Om konkurrencen

Tønder Kommune inviterede i efteråret 2017 fire teams til at give deres bud på en ny folkeskole for 0. – 9. klasse. Kommunen ønskede sig en bygning, som understøttede identitetsfølelsen blandt beboerne, og dette skulle gerne komme til udtryk gennem en arkitektur, som spillede ind med områdets natur og kultur.

Med i konkurrencen var også:
• Arkitema Architects / COWI
• Kjær & Richter / Ingeniørgruppen Varde / Thing Brandt Landskab
• Rubow Arkitekter / Regnbuen Kontur arkitekter / Moe / Ebbe Kromann-Andersen, Professionshøjskolen Metropol

Arkitektforeningen har været konkurrencerådgiver på opgaven