Nyt Hospital Nordsjælland

Arkitekter i verdensklasse bygger fremtidens hospital i Nordsjælland.

De internationalt anerkendte arkitekter Herzog & de Meuron kommer til at stå bag Nordsjællands nye akuthospital. Det schweizisk baserede arkitektfirma er især kendt for det olympiske stadion (Fuglereden) i Beijing og Tate Modern i London. Herzog & de Meuron har designet Nyt Hospital Nordsjælland i samarbejde med det danske arkitektfirma Vilhelm Lauritzen, og hospitalet bliver deres første projekt i Skandinavien.

En pavillon i skoven
Det nye hospital samler alle hospitalets funktioner i én organisk bygning, som bliver formet som et firkløver. Hospitalet kommer til at ligge som en pavillon midt i en skov lidt syd for Hillerød og er både imødekommende og gennemtænkt ned i alle logistiske og kliniske funktioner. Modsat traditionelle hospitalsmaskiner er arkitekturen holdt i en menneskelig skala og tilpasset det omkringliggende landskab. På sit højeste sted er hospitalet kun fire etager højt. Designet er fleksibelt og kan tilpasses udviklingen i 2020 såvel som 2050.

Patienternes hospital – først og fremmest
Hospitalsdirektør Bente Ourø Rørth siger: "Herzog & de Meuron har skabt et patienternes hospital – en smuk, helende og funktionel bygning, hvis kæmpestore styrke er den meget vellykkede og helt fundamentale sammensmeltning af form og funktion".

Personalet bakker op
Læger og sygeplejersker på Nordsjællands Hospital glæder sig også til det nye hospital: "Når man går ind gennem glasdørene vil man få en intuitiv fornemmelse af ro og harmoni. Af noget hjemligt. Jeg kan nemt forestille mig en hverdag på det her hospital", siger ledende oversygeplejerske Britt Holmgaard, som har været med til at rådgive i forløbet.

Ledende overlæge Tomas Joen Jakobsen, der også har været rådgiver, er især begejstret for udformningen af lyse og rummelige sengestuer, der giver fint udsyn til omgivelserne eller den store taghave: "Først og fremmest kommer sengeafsnittene til at fungere rigtig godt. De får lysindfald fra begge sider, har en god placering af arbejdspladser i forhold til patienter og gode adgangsforhold," siger han og fortsætter: "Jeg vil være stolt af at køre forbi med mine børnebørn og vise, hvad jeg har været med til at sætte i gang".

Ét samlet hospital
Nordsjællands Hospital, som i dag består af Hillerød, Frederikssund og Helsingør Hospitaler, skal erstattes med én samlet enhed - Nyt Hospital Nordsjælland. Det nye hospital skal tilbyde de mest tidssvarende, effektive og imødekommende rammer for regionens patienter samtidig med, at det skal være en arbejdsplads, der tilbyder de ansatte de bedste betingelser. Som byggeri skal det sikre optimale forudsætninger for effektiv produktion og drift.

Hospitalet vil blive opført i de grønne omgivelser ved Overdrevsvejen i Hillerød, hvor udviklingen af fremtidens sundhedstilbud skal gå hånd i hånd med udvikling af en ny bydel med egen station. Byggeriets omfang forventes at være ca. 120.000 m2 med en samlet anlægssum på ca. 3,8 mia. dkr.

Se billeder og få mere information om projektet på Nyt Hospital Nordsjællands hjemmeside.

Arkitektforeningens Konkurrenceafdeling har leveret konkurrencerådgivning.