Mediation

En samarbejdsaftale med Mediationsinstituttet giver arkitekter MAA, som er involveret i byggekonflikter med privat bygherre, muligheden for mediation til lav pris.

Foto: Torben Klint
Har du spørgsmål?

Bodil Krohn

Sekretær

bkh@arkitektforeningen.dk

Tre ud af fire byggekonflikter i mediation bliver løst. Men meget få kender muligheden og ender derfor i en dyr, tidskrævende og konfliktoptrappende retssag.

Derfor har Arkitektforeningen indgået en samarbejdsaftale med Mediationsinstituttet, så arkitekter MAA kan få mediation til en billig pris. En mediation koster efter samarbejdsaftalen mellem Arkitektforeningen og Mediationsinstituttet 12.500 kr. ex. moms. Prisen dækker op til fire timers mediation, og ekstra timer kan tilkøbes for 2.500 kr.

Fakta: Hvad er mediation?

• Mediation er et redskab til konfliktløsning mellem to uenige parter faciliteret af en neutral mediator.
  • Under mediationen kommer mediatoren ikke med forslag til løsninger, men hjælper via spørgsmål og rammer for forhandlingen med at bygge bro mellem de to parter i konflikt.
  • Målet er, at de to parter i konflikt i fællesskab ved at lytte til hinandens oplevelser af sagen ved at tale sammen kan blive enige om en aftale som løsning på konflikten.
  • Parterne kan altid forlade mediationen, hvis de ikke vil være med mere.
  • Mediation går uden om retssystemet. Din sag kommer derfor ikke i en domstol eller i voldgiftnævnet, hvis I ikke kan blive enige.

Vil du vide mere? Besøg Mediationsinstituttets hjemmeside

Kilde: Mediationsinstituttet, Arkitektforeningen og Danske Arkitektvirksomheder