ARRANGEMENTER FOR EFTERÅRET 2014

11.6.2014 Se profil

Bente Melgaard

Kære medlemmer i Øst

Hermed en lille sommerhilsen fra AAØ og et rids af de arrangementer, som er i støbeskeen i Østjylland.
Når vi ikke har helt præcise datoer på endnu, er det fordi vi afventer svar fra diverse oplægsholdere – så ugerne herunder er vejledende indtil videre.

Læg mærke til at I kan søge om økonomisk støtte til Arkitekturens Dag – fristen er  den 13. juni 2014, og ansøgningen stiles til Annette Blegvad på mail ab@arklitektforeningen.dk(læs mere længere nede).

ARRANGEMENTER FOR EFTERÅRET 2014

August
Uge 34: Udflugt til Viborg, hvor vi skal se den nye retsbygning, rådhus mm. Udflugten tilrettelægges i samarbejde med lokalafdelingen Vestjylland.

Uge 35: Arkitektur & Samfund rækken: Byen og Biodiversitet

September
Uge 36: "Hvad sker der med konkurrencerne?" (om det nye direktiv) - en gentagelse af det velbesøgte arrangement i København i samarbejde med Bygherreforeningen og vores hovedforening.

Uge 37: Udflugt til Horsens midtby, hvor vi vil se og prøve de projekter og initiativer, der er etableret for at styrke livet i Horsens midtby. Hvad har kommunen gjort for, at midtbyen er et endnu mere spændende sted at opholde sig? Udflugten tilrettelægges i samarbejde med lokalafdelingen Sydjylland.

Uge 37: Familie-arkitektur-tur søndag den 14. september til Kildebjerg Ry.

Vi er i gang med planlægningen af årets familie-udflugt! Dagen hvor du kan få et boost til din faglige nysgerrighed OG kvalitetstid med familien. Vi besøger udviklingsområdet Kildebjerg Ry, hvor direktør Jens Mastrup vil berette om ideerne bag området (erhverv, bolig, natur, rekreativt i ét) og Carsten Primdal fra Cebra fortæller om Pulsparken (lege, sanse og pulszone). Derudover skal vi ud og lege og opleve området og slutter af med lidt friluftsliv i bålhytten, hvor frokosten tilberedes over bål. Det bliver en spændende, hyggelig og ikke mindst aktiv dag.

Uge 38: Arkitektur & Samfund rækken: Arkitektur og Adfærd

Uge 39: Konference om Fremtidens Energi, den 22. september i den nye NAVITAS bygning. Konferencen er tilrettelagt i et samarbejde mellem IDA, Aarhus Universitet, Aarhus Kommune og Akademisk Arkitektforening Østjylland, og omhandler spørgsmålet: Hvad er fremtidens energi i Danmark?

Oktober
Arkitekturens dag 1. oktober

Selv om der er lang tid til 1. oktober, er vi godt i gang med planlægningen af Arkitekturens Dag. Med temaet ”Velfærd” sætter Arkitektforeningen i 2014 fokus på uddannelse, sundhed, planlægning og boliger. Dansk arkitektur gav form til velfærden under velfærdsstatens fremkomst. Arkitektforeningen fokuserer derfor i år på arkitekternes helt centrale rolle som fornyere af det danske velfærdssamfund.

Vi inviterer derfor en lang række samarbejdspartnere landet over – tegnestuer, kommuner, institutioner, foreninger og skoler - til at byde ind med arrangementer og aktiviteter – og I må meget gerne hjælpe med at sprede budskabet om, at foreningen i år råder over en mindre projektpulje på i alt 80.000 kr. som kan søges til støtte til projekter. Ansøgningsfristen for økonomisk støtte er den 13. juni 2014, og ansøgningen stiles til Annette Blegvad på mailab@arklitektforeningen.dk

Se mere her:  http://arkitektforeningen.dk/Politik/Arkitekturens%20Dag%202014

Fredagsbar for alle arkitekter MAA, unge som gamle: 24. oktober på Arkitektskolen Aarhus
Arkitektforeningen Østjylland skabte sidste år en ny tradition. Årets lokale MAA-fredagsbar for arkitekter og arkitektstuderende (Det er ikke et krav at du skal være medlem, for at komme med til vores fest, men vi håber du vil blive det når aftenen er omme).

Fredagsbaren ligger i år d. 24. oktober på dét tidspunkt hvor du har fri fra arbejde eller studiet. Vi håber du kommer forbi til en god snak over en god øl i en god atmosfære.

Det hele løber af stablen i Gymnastiksalen på Arkitektskolen Aarhus.

Årskonference i Aarhus 7. november

Sæt stort kryds i kalenderen den 7. november, hvor vi afholder årets mest velbesøgte konference og bagefter et brag af en fest. Stedet er turbinehallen i Aarhus og oplægsholderne er på vej. Emnet er "velfærd". Husk at få alle dine gamle studiekammerater til at booke dagen, så vi kan få en bred og spændende diskussion. Vi lover til gengæld lækker middag om aftenen ved runde borde med tiarmede lysestager, som i gode gamle dage :)

December
Æbleskiver i Paradis – filmfremvisning, hygge og gløgg (dato ikke fastsat).

Vi glæder os til at se dig – og husk du er altid velkommen til at kontakte leder Bente Melgaard, hvis du har lyst til at være med til at påvirke den østjyske dagsorden, fx ved at lave spændende arrangementer eller skrive lidt arkitekturkritik: b_melgaard@hotmail.com

GOD SOMMER!